• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det var bättre förr- En kvalitativ studie om pedagogers tankar om koncentrationssvårigheter

Sammanfattning
Syftet med studien har varit att ge en bild av pedagogers tankar kring sambandet mellan koncentrationssvårigheter och lärandemiljön. Följande frågeställningar har använts; Vilken syn har pedagogerna på koncentrationssvårigheter hos eleverna? Hur beskriver de att de arbetar för att möljiggöra en god lärande miljö för elever med koncentrationssvårigheter? Vad tycker de är viktigt att tänka på då man bemöter barn med koncentrationssvårigheter? Vi tittade även på om det fanns någon skillnad mellan uppfattningarna hos pedagogerna i de olika åldersgrupperna. Vi utgick från en systemteoretisk modell och använde en kvalitativ metod som intervju och två observationer. Sju pedagoger i gymnasieskolan och grundskolan intervjuades och två observationer som skedde i en gymnasieklass och F-1 för att få en helhetskänsla och kunna se skillnader i de olika stadierna. Under analysen så användes Bronfennbenners humanekologiska modell som analysverktyg. De viktigaste resultaten som vi uppfattar är att pedagogerna upplever koncentrationssvårigheter först när elever blir störande och att de upplever en stor ökning av koncentrationssvårigheter som de ger ett mer stressat samhälle skulden för. En skillnad i uppfattning om fanns mellan gymnasielärarna och grundskolelärarna, då grundskolelärarna upplevde pojkars koncentrationssvårigheter som svårare än
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19949
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19949_1.pdf (401.2Kb)
Datum
2009
Författare
Hallberg, Linda
Nyckelord
Koncentrationssvårigheter
ADHD
Systemteori
Str
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV