Pedagogers arbete kring barns socioemotionella utveckling - En intervjustudie med pedagoger på förskolan
Abstract
Syfte: Syftet med arbetet är att få en bild av hur pedagoger arbetar för att främja barns
socioemotionella utveckling på förskolan. Vi använder oss utav två frågeställningar: Vilken
betydelse anser pedagogerna att barns socioemotionella utveckling har? Vilka arbetssätt
beskriver pedagogerna att de tillämpar för att nå fram till en utveckling i dessa avseenden?
Metod: Undersökningen har genomförts genom intervjuer där fem pedagoger har fått svara på
sju frågor, som berör deras arbete kring barns socioemotionella utveckling. Samtliga
tillfrågade är verksamma inom förskola/fritidsverksamhet.
Resultat: Pedagogerna har beskrivit olika sätt de arbetar för att främja barnens
socioemotionella utveckling. De anser att denna utveckling har stor betydelse för barnets
aktuella situation samt för dess framtida liv. Pedagogerna benämner de sociala relationerna i
barngruppen som en viktig del att arbeta med. Genom bl.a. samtal, lek, observationer och
dokumentation arbetar de sig fram till att främja barnen socioemotionell utveckling.
Betydelse för läraryrket: Den socioemotionella utvecklingen har stor betydelse för barnet.
Pedagoger på förskola/skola bör ha en kunskap om hur man arbetar för att främja dessa
förmågor hos barn.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Håkansson, Sara
Karlsson, Anna
Keywords
socioemotionell utveckling
pedagoger
barn
försk
Language
sv