• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers arbete kring barns socioemotionella utveckling - En intervjustudie med pedagoger på förskolan

Sammanfattning
Syfte: Syftet med arbetet är att få en bild av hur pedagoger arbetar för att främja barns socioemotionella utveckling på förskolan. Vi använder oss utav två frågeställningar: Vilken betydelse anser pedagogerna att barns socioemotionella utveckling har? Vilka arbetssätt beskriver pedagogerna att de tillämpar för att nå fram till en utveckling i dessa avseenden? Metod: Undersökningen har genomförts genom intervjuer där fem pedagoger har fått svara på sju frågor, som berör deras arbete kring barns socioemotionella utveckling. Samtliga tillfrågade är verksamma inom förskola/fritidsverksamhet. Resultat: Pedagogerna har beskrivit olika sätt de arbetar för att främja barnens socioemotionella utveckling. De anser att denna utveckling har stor betydelse för barnets aktuella situation samt för dess framtida liv. Pedagogerna benämner de sociala relationerna i barngruppen som en viktig del att arbeta med. Genom bl.a. samtal, lek, observationer och dokumentation arbetar de sig fram till att främja barnen socioemotionell utveckling. Betydelse för läraryrket: Den socioemotionella utvecklingen har stor betydelse för barnet. Pedagoger på förskola/skola bör ha en kunskap om hur man arbetar för att främja dessa förmågor hos barn. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19950
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19950_1.pdf (322.7Kb)
Datum
2009
Författare
Håkansson, Sara
Karlsson, Anna
Nyckelord
socioemotionell utveckling
pedagoger
barn
försk
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV