• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De[lärarna]ska ju inte komma från Mars och inte fatta någonting - En kvalitativ studie om elevers uppfattning om sex- och samlevnadsundervisning.

Sammanfattning
Sammanfattning: Jennie Johannisson (2008) har i ”Är man inte trovärdig när man pratar om sex och samlevnad så blir man kapad vid knäna” undersökt lärares metoder och förutsättningar i sex- och samlevnadsundervisning. Skolor som lärarna arbetar på har högt anseende när det gäller sex- och samlevnadsundervisning. Både Johannissons och vår uppsats är knutna till projektet vid Institutionen för pedagogik och didaktik på Göteborgs universitet ”Utveckling av forskningsbaserad undervisning i Sex och samlevnad för lärarutbildning och skola”. Syftet med vår uppsats är att undersöka hur elever, från skolorna som ingick i Johannissons studie, uppfattar den sex- och samlevnadsundervisning de har fått i skolan i förhållande till lärarnas uppfattning i Johannisson (2008). Studien består av en empirisk kvalitativ innehållsanalys. Datainsamlingsmetoden utfördes genom kvalitativa intervjuer med fokusgrupper, där elever fick möjlighet att diskutera sig fram hur de upplever deras sex- och samlevnadsundervisning. Vi har använt oss av en beskrivande analys som innebär att informanternas kommentarer presenteras som sammanfattande uttalanden från fokusgruppsintervjuerna. Denna sorts analysmetod går ut på att presentera en beskrivning av vad datainsamlingen visar samt visa på illustrativa exempel. Enligt eleverna är essentiella faktorer för en lyckad sex- och samlevnadsundervisning att det skapas en trygg miljö under sex- och samlevnadsundervisningen och att lärare använder sig av varierade undervisningsmetoder. Sålunda beror det mycket på lärares färdigheter huruvida elever uppskattar sex- och samlevnadsundervisningen eller inte. Även lärarna i Johannisson (2008) nämner läraregenskaper (färdigheter) som viktiga för att få till en lyckad undervisning i ämnet i fråga, särskilt för att eleverna ska känna sig trygga. För att skapa en bra inlärningsmiljö krävs det kompetens i ämnet. Både elever och lärare poängterar vikten av att lärare är trovärdiga och är kvalificerade när de undervisar i sex- och samlevnad.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19951
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19951_1.pdf (470.3Kb)
Datum
2009
Författare
Jerkrot, Heidi
Chan, Lai-Yin
Nyckelord
sex- och samlevnadsundervisning
högstadielever
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV