dc.contributor.author | Jerkrot, Heidi | sv |
dc.contributor.author | Chan, Lai-Yin | sv |
dc.date.accessioned | 2009-04-08T10:31:06Z | |
dc.date.available | 2009-04-08T10:31:06Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19951 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Jennie Johannisson (2008) har i ”Är man inte trovärdig när man pratar om sex och
samlevnad så blir man kapad vid knäna” undersökt lärares metoder och förutsättningar i sex- och
samlevnadsundervisning. Skolor som lärarna arbetar på har högt anseende när det gäller sex- och
samlevnadsundervisning. Både Johannissons och vår uppsats är knutna till projektet vid Institutionen för
pedagogik och didaktik på Göteborgs universitet ”Utveckling av forskningsbaserad undervisning i Sex och
samlevnad för lärarutbildning och skola”. Syftet med vår uppsats är att undersöka hur elever, från skolorna som
ingick i Johannissons studie, uppfattar den sex- och samlevnadsundervisning de har fått i skolan i förhållande till
lärarnas uppfattning i Johannisson (2008). Studien består av en empirisk kvalitativ innehållsanalys.
Datainsamlingsmetoden utfördes genom kvalitativa intervjuer med fokusgrupper, där elever fick möjlighet att
diskutera sig fram hur de upplever deras sex- och samlevnadsundervisning. Vi har använt oss av en beskrivande
analys som innebär att informanternas kommentarer presenteras som sammanfattande uttalanden från
fokusgruppsintervjuerna. Denna sorts analysmetod går ut på att presentera en beskrivning av vad
datainsamlingen visar samt visa på illustrativa exempel. Enligt eleverna är essentiella faktorer för en lyckad sex-
och samlevnadsundervisning att det skapas en trygg miljö under sex- och samlevnadsundervisningen och att
lärare använder sig av varierade undervisningsmetoder. Sålunda beror det mycket på lärares färdigheter huruvida
elever uppskattar sex- och samlevnadsundervisningen eller inte. Även lärarna i Johannisson (2008) nämner
läraregenskaper (färdigheter) som viktiga för att få till en lyckad undervisning i ämnet i fråga, särskilt för att
eleverna ska känna sig trygga. För att skapa en bra inlärningsmiljö krävs det kompetens i ämnet. Både elever och
lärare poängterar vikten av att lärare är trovärdiga och är kvalificerade när de undervisar i sex- och samlevnad. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | sex- och samlevnadsundervisning | sv |
dc.subject | högstadielever | sv |
dc.title | De[lärarna]ska ju inte komma från Mars och inte fatta någonting - En kvalitativ studie om elevers uppfattning om sex- och samlevnadsundervisning. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | sv |