Visa enkel post

dc.contributor.authorJerkrot, Heidisv
dc.contributor.authorChan, Lai-Yinsv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:06Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:06Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19951
dc.description.abstractSammanfattning: Jennie Johannisson (2008) har i ”Är man inte trovärdig när man pratar om sex och samlevnad så blir man kapad vid knäna” undersökt lärares metoder och förutsättningar i sex- och samlevnadsundervisning. Skolor som lärarna arbetar på har högt anseende när det gäller sex- och samlevnadsundervisning. Både Johannissons och vår uppsats är knutna till projektet vid Institutionen för pedagogik och didaktik på Göteborgs universitet ”Utveckling av forskningsbaserad undervisning i Sex och samlevnad för lärarutbildning och skola”. Syftet med vår uppsats är att undersöka hur elever, från skolorna som ingick i Johannissons studie, uppfattar den sex- och samlevnadsundervisning de har fått i skolan i förhållande till lärarnas uppfattning i Johannisson (2008). Studien består av en empirisk kvalitativ innehållsanalys. Datainsamlingsmetoden utfördes genom kvalitativa intervjuer med fokusgrupper, där elever fick möjlighet att diskutera sig fram hur de upplever deras sex- och samlevnadsundervisning. Vi har använt oss av en beskrivande analys som innebär att informanternas kommentarer presenteras som sammanfattande uttalanden från fokusgruppsintervjuerna. Denna sorts analysmetod går ut på att presentera en beskrivning av vad datainsamlingen visar samt visa på illustrativa exempel. Enligt eleverna är essentiella faktorer för en lyckad sex- och samlevnadsundervisning att det skapas en trygg miljö under sex- och samlevnadsundervisningen och att lärare använder sig av varierade undervisningsmetoder. Sålunda beror det mycket på lärares färdigheter huruvida elever uppskattar sex- och samlevnadsundervisningen eller inte. Även lärarna i Johannisson (2008) nämner läraregenskaper (färdigheter) som viktiga för att få till en lyckad undervisning i ämnet i fråga, särskilt för att eleverna ska känna sig trygga. För att skapa en bra inlärningsmiljö krävs det kompetens i ämnet. Både elever och lärare poängterar vikten av att lärare är trovärdiga och är kvalificerade när de undervisar i sex- och samlevnad.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectsex- och samlevnadsundervisningsv
dc.subjecthögstadieleversv
dc.titleDe[lärarna]ska ju inte komma från Mars och inte fatta någonting - En kvalitativ studie om elevers uppfattning om sex- och samlevnadsundervisning.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post