Läs- och skrivinlärning eller omvänt En jämförelse mellan Tragetonmetoden och mer etablerade metoder
Abstract
Sammanfattning
Ett arbete om läs- och skrivinlärning vilket är ett betydelsefullt och centralt ämne i skolan. Som lärare skall goda
kunskaper inom svenskämnet besittas eftersom ämnet lägger grunden för det dagliga arbetet i skolan då de
involveras i många olika ämnen i skolverksamheten. Dessutom bör lärare ställa sig frågan om hur de vill
genomföra undervisning då vi idag har en mål- och resultatstyrning vilket kräver att han eller hon är insatt i olika
läs- och skrivinlärningsmetoder. I vår bakgrund tar vi upp aspekter kring hur historien har sett ut inom läs- och
skrivinlärningen. Vi lyfter fram perspektiv i anknytning till om undervisningen utgår från helheten eller delarna
och vad detta har för betydelse för undervisningen samt datorn som redskap. Syftet med studien är att undersöka
likheter och skillnader mellan Tragetonmetoden och andra metoder som LTG- metoden och Storboksmetoden
som tillhör den analytiska inriktningen samt Wittingmetoden och Bornholmsmodellen som tillhör den syntetiska
inriktningen. Jämförelsen gör vi genom djupare nedslag inom tre olika frågor:
•material
•individuellt/samspelt lärande
•bedömning
Vi har gjort en kvalitativ studie i form av intervjuer och observationer för att skapa en beskrivande bild av
helheten i arbetet med Tragetonmetoden. När vi sammanställde vårt resultat tog vi utgångspunkt i våra tre
delfrågor. Vi sammanställer först intervjuerna och observationerna, för att sedan göra en jämförelse mellan
Tragetonmetoden och de mer traditionella metoderna utifrån den analytiska och den syntetiska inriktningen. För
att förstärka vårt resultat jämför vi även de olika metoderna utifrån litteraturstudier. Resultatet visar på likheter
mellan Tragetonmetoden och LTG gällande textproducerandet av material men Tragetonmetoden är den enda
som använder sig av datorn. Vad gäller individuellt/samspelt lärande är Wittingmetoden den enda som använder
sig enbart av individuellt arbete. Slutligen är resultatet av bedömning att Trageton, LTG och Storboksmetoden
har betydligt mer informell bedömning medan Wittingmetoden och Bornholmsmodellen använder sig av mer
kontrollerande samt strukturerade bedömningsmetoder som tester och liknande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Fernström, Lisette
Heikenberg, Maria
Keywords
Läsinlärning
skrivinlärning
Trageton
analytisk/
Language
sv