Show simple item record

dc.contributor.authorFernström, Lisettesv
dc.contributor.authorHeikenberg, Mariasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:07Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:07Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19952
dc.description.abstractSammanfattning Ett arbete om läs- och skrivinlärning vilket är ett betydelsefullt och centralt ämne i skolan. Som lärare skall goda kunskaper inom svenskämnet besittas eftersom ämnet lägger grunden för det dagliga arbetet i skolan då de involveras i många olika ämnen i skolverksamheten. Dessutom bör lärare ställa sig frågan om hur de vill genomföra undervisning då vi idag har en mål- och resultatstyrning vilket kräver att han eller hon är insatt i olika läs- och skrivinlärningsmetoder. I vår bakgrund tar vi upp aspekter kring hur historien har sett ut inom läs- och skrivinlärningen. Vi lyfter fram perspektiv i anknytning till om undervisningen utgår från helheten eller delarna och vad detta har för betydelse för undervisningen samt datorn som redskap. Syftet med studien är att undersöka likheter och skillnader mellan Tragetonmetoden och andra metoder som LTG- metoden och Storboksmetoden som tillhör den analytiska inriktningen samt Wittingmetoden och Bornholmsmodellen som tillhör den syntetiska inriktningen. Jämförelsen gör vi genom djupare nedslag inom tre olika frågor: •material •individuellt/samspelt lärande •bedömning Vi har gjort en kvalitativ studie i form av intervjuer och observationer för att skapa en beskrivande bild av helheten i arbetet med Tragetonmetoden. När vi sammanställde vårt resultat tog vi utgångspunkt i våra tre delfrågor. Vi sammanställer först intervjuerna och observationerna, för att sedan göra en jämförelse mellan Tragetonmetoden och de mer traditionella metoderna utifrån den analytiska och den syntetiska inriktningen. För att förstärka vårt resultat jämför vi även de olika metoderna utifrån litteraturstudier. Resultatet visar på likheter mellan Tragetonmetoden och LTG gällande textproducerandet av material men Tragetonmetoden är den enda som använder sig av datorn. Vad gäller individuellt/samspelt lärande är Wittingmetoden den enda som använder sig enbart av individuellt arbete. Slutligen är resultatet av bedömning att Trageton, LTG och Storboksmetoden har betydligt mer informell bedömning medan Wittingmetoden och Bornholmsmodellen använder sig av mer kontrollerande samt strukturerade bedömningsmetoder som tester och liknande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäsinlärningsv
dc.subjectskrivinlärningsv
dc.subjectTragetonsv
dc.subjectanalytisk/sv
dc.titleLäs- och skrivinlärning eller omvänt En jämförelse mellan Tragetonmetoden och mer etablerade metodersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record