Utredning av ADHD ur ett skolperspektiv
Sammanfattning
Problem: Hjälper en diagnos elever med svårigheter och vad ger det för konsekvenser i skolan?
Syfte: Att ta reda på hur man ställer en ADHD diagnos från upptäckt till diagnos och vad det ger för
pedagogiska konsekvenser.
Frågeställningar:
• Hur beskrivs symtomen vid ADHD?
• Hur går utredningen till från upptäckt till diagnos?
• För vem ställs diagnosen?
• Vilka konsekvenser får diagnosen i det pedagogiska arbetet i klassrummet
och för eleven?
Material: litteratur, intervjufrågor, diktafon
Metod: Vi har använts oss av frågeställningarna i vårt syfte vid intervjuerna som är av kvalitativ karaktär
Resultat: I vår litteraturgenomgång och undersökning har vi kommit fram till att det finns olika symtom vid
ADHD och att det yttrar sig olika från elev till elev. Svårigheterna visar sig olika hos pojkar och flickor,
eftersom pojkar är mera utåtagerande. Det finns två olika perspektiv som dominerar inom forskningen, det
biologiska och det sociologiska synsättet. Det biologiska bygger på att man tror att ADHD ligger som en
problematik hos barnet medan det sociologiska bygger på att man tror att ADHD problematiken kommer av
barnets uppväxt och omgivning. Vi har fått kunskap om hur man upptäcker svårigheter och hur man går vidare i
en eventuell utredning. Vissa pedagoger tycker att det är viktigt att få en diagnos för att kunna hjälpa eleven på
bästa sätt medan andra tycker att det inte har så stor betydelse. Oftast är det föräldrarna som vill ha en diagnos
för att ha en förklaring till sin omgivning och sig själva. Vårt reslutat kommer hjälpa oss i vår framtida yrkesroll
eftersom vi kommer möta barn med svårigheter som ADHD.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Palm, Angelica
Anderson, Isabella
Nyckelord
ADHD
utredning
Elevhälsoteam
elevhälsa
diagn
Språk
sv