• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Boksamtalets betydelse för att eleven ska öka sin läsförståelse

Abstract
Syfte I vår litteraturstudie har vi bland annat läst att boksamtal är ett av många arbetssätt som kan skapa förutsättningar för elever att utveckla förståelse för det de läst (Chambers 1994:20). Syftet med vår undersökning är att få reda på om och hur boksamtal används i skolan. Vi vill också ta reda på hur boksamtalet kan nyttjas så att det främjar läsförståelse samt vilka övriga arbetssätt som används i skolan för att öka läsförståelsen? Frågeställningar · Hur kan pedagogers boksamtal se ut? · Hur kan boksamtalet nyttjas så det främjar läsförståelse? · I vilken utsträckning används boksamtal i skolan? · Vilka arbetssätt används i skolan för att öka läsförståelsen? Metod och material För att få svar på våra forskningsfrågor har vi genomfört en enkätstudie. I enkätundersökningen deltog totalt 23 pedagoger. Resultat Vi har fått samtliga av våra frågeställningar besvarade i enkätstudien och har kunnat generalisera svaren. Pedagoger använder, utifrån svaren, flera olika arbetssätt för att främja läsförståelse. Nästan hälften använde boksamtal som ett arbetssätt. Hur de "boksamtalade" med sina elever varierade. Dock är frågan om i vilken utsträckning boksamtal är tolkningsbar, vilket vi förklarar i delen "Reflektion av metodval". Relevans för yrket Boksamtal är ett arbetssätt av flera som kan främja att elever utvecklar sin läsförståelse. Det är relevant att som pedagog arbeta med elevers läsförståelse på ett lustfyllt sätt och att främja att så många elever som möjligt finner nöjet i att läsa.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19957
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19957_1.pdf (369.2Kb)
Date
2009
Author
Kollberg, Susanne
Björnberg, Jessica
Keywords
Boksamtal
läsförståelse
Chambers
skönlitteratur
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV