Boksamtalets betydelse för att eleven ska öka sin läsförståelse
Abstract
Syfte
I vår litteraturstudie har vi bland annat läst att boksamtal är ett av många arbetssätt som kan skapa
förutsättningar för elever att utveckla förståelse för det de läst (Chambers 1994:20). Syftet med vår
undersökning är att få reda på om och hur boksamtal används i skolan. Vi vill också ta reda på hur
boksamtalet kan nyttjas så att det främjar läsförståelse samt vilka övriga arbetssätt som används i
skolan för att öka läsförståelsen?
Frågeställningar
· Hur kan pedagogers boksamtal se ut?
· Hur kan boksamtalet nyttjas så det främjar läsförståelse?
· I vilken utsträckning används boksamtal i skolan?
· Vilka arbetssätt används i skolan för att öka läsförståelsen?
Metod och material
För att få svar på våra forskningsfrågor har vi genomfört en enkätstudie. I enkätundersökningen
deltog totalt 23 pedagoger.
Resultat
Vi har fått samtliga av våra frågeställningar besvarade i enkätstudien och har kunnat generalisera
svaren. Pedagoger använder, utifrån svaren, flera olika arbetssätt för att främja läsförståelse. Nästan
hälften använde boksamtal som ett arbetssätt. Hur de "boksamtalade" med sina elever varierade.
Dock är frågan om i vilken utsträckning boksamtal är tolkningsbar, vilket vi förklarar i delen
"Reflektion av metodval".
Relevans för yrket
Boksamtal är ett arbetssätt av flera som kan främja att elever utvecklar sin läsförståelse. Det är
relevant att som pedagog arbeta med elevers läsförståelse på ett lustfyllt sätt och att främja att så
många elever som möjligt finner nöjet i att läsa.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Kollberg, Susanne
Björnberg, Jessica
Keywords
Boksamtal
läsförståelse
Chambers
skönlitteratur
Language
sv