Show simple item record

dc.contributor.authorKollberg, Susannesv
dc.contributor.authorBjörnberg, Jessicasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:13Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:13Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19957
dc.description.abstractSyfte I vår litteraturstudie har vi bland annat läst att boksamtal är ett av många arbetssätt som kan skapa förutsättningar för elever att utveckla förståelse för det de läst (Chambers 1994:20). Syftet med vår undersökning är att få reda på om och hur boksamtal används i skolan. Vi vill också ta reda på hur boksamtalet kan nyttjas så att det främjar läsförståelse samt vilka övriga arbetssätt som används i skolan för att öka läsförståelsen? Frågeställningar · Hur kan pedagogers boksamtal se ut? · Hur kan boksamtalet nyttjas så det främjar läsförståelse? · I vilken utsträckning används boksamtal i skolan? · Vilka arbetssätt används i skolan för att öka läsförståelsen? Metod och material För att få svar på våra forskningsfrågor har vi genomfört en enkätstudie. I enkätundersökningen deltog totalt 23 pedagoger. Resultat Vi har fått samtliga av våra frågeställningar besvarade i enkätstudien och har kunnat generalisera svaren. Pedagoger använder, utifrån svaren, flera olika arbetssätt för att främja läsförståelse. Nästan hälften använde boksamtal som ett arbetssätt. Hur de "boksamtalade" med sina elever varierade. Dock är frågan om i vilken utsträckning boksamtal är tolkningsbar, vilket vi förklarar i delen "Reflektion av metodval". Relevans för yrket Boksamtal är ett arbetssätt av flera som kan främja att elever utvecklar sin läsförståelse. Det är relevant att som pedagog arbeta med elevers läsförståelse på ett lustfyllt sätt och att främja att så många elever som möjligt finner nöjet i att läsa.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBoksamtalsv
dc.subjectläsförståelsesv
dc.subjectChamberssv
dc.subjectskönlitteratursv
dc.titleBoksamtalets betydelse för att eleven ska öka sin läsförståelsesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record