dc.description.abstract | Sammanfattning:
Coaching är ett modernt begrepp som används allt mer i samhället. Likaså är coaching inom skolans verksamhet
en ny företeelse. Huvudsyftet med vår undersökning har varit att se hur coaching används inom skolan, vilket har
resulterat i en fallstudie där resultatet bygger på kvalitativa intervjuer av två coacher på olika gymnasieskolor i
Göteborg. Vi har inte funnit tidigare studier om coaching i skolan, så detta gör vår studie än mer intressant.
För att bilda oss en djupare förståelse av begreppet coaching har vi studerat vilken innebörd det har getts i olika
dokument, likaså vad som skiljer coaching från andra närliggande begrepp såsom terapi och mentorskap. Vi har
även lyft fram begreppet motivation och berört dess förhållande till coaching och till olika lärandeteorier. Enligt
vår analys har coaching stark koppling till kognitiv teori, men kopplingar finns också till ett sociokulturellt
perspektiv, genom att den coachades inneboende kunskap och potential betonas och lyfts fram i samspel och
kommunikation med coachen. Det övergripande syftet med coaching överlag tycks vara reflektion, personlig
utveckling och positiv förändring, där coachen framförallt beskrivs vara en samtalspartner, snarare än rådgivare
eller terapeut.
Coaching inom de skolor vi undersökt framstår vara riktad främst mot elever i riskzonen att inte klara av sin
skolgång, det vill säga elever i behov av särskilt stöd. Våra resultat pekar på att det finns en betydande skillnad i
urvalsprocessen, vilka elever som ska coachas, och att detta återspeglas i elevernas aktiva deltagande. Coacherna
vi intervjuat hävdar att det skulle göra en negativ skillnad på skolorna om den aktuella coachingen försvann.
Lugnare skolmiljö, bättre lärandeklimat och färre avhopp är resultat som kan kopplas till coachingen, främst på
den ena skolan. På den andra skolan är det inte lika tydliga resultat. Det framstår dock fortfarande vara ett
kompletterande verktyg som lärarna ser som viktigt.
1 | sv |