• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En idé på resa - Coaching som verktyg i två gymnasieskolor

Sammanfattning
Sammanfattning: Coaching är ett modernt begrepp som används allt mer i samhället. Likaså är coaching inom skolans verksamhet en ny företeelse. Huvudsyftet med vår undersökning har varit att se hur coaching används inom skolan, vilket har resulterat i en fallstudie där resultatet bygger på kvalitativa intervjuer av två coacher på olika gymnasieskolor i Göteborg. Vi har inte funnit tidigare studier om coaching i skolan, så detta gör vår studie än mer intressant. För att bilda oss en djupare förståelse av begreppet coaching har vi studerat vilken innebörd det har getts i olika dokument, likaså vad som skiljer coaching från andra närliggande begrepp såsom terapi och mentorskap. Vi har även lyft fram begreppet motivation och berört dess förhållande till coaching och till olika lärandeteorier. Enligt vår analys har coaching stark koppling till kognitiv teori, men kopplingar finns också till ett sociokulturellt perspektiv, genom att den coachades inneboende kunskap och potential betonas och lyfts fram i samspel och kommunikation med coachen. Det övergripande syftet med coaching överlag tycks vara reflektion, personlig utveckling och positiv förändring, där coachen framförallt beskrivs vara en samtalspartner, snarare än rådgivare eller terapeut. Coaching inom de skolor vi undersökt framstår vara riktad främst mot elever i riskzonen att inte klara av sin skolgång, det vill säga elever i behov av särskilt stöd. Våra resultat pekar på att det finns en betydande skillnad i urvalsprocessen, vilka elever som ska coachas, och att detta återspeglas i elevernas aktiva deltagande. Coacherna vi intervjuat hävdar att det skulle göra en negativ skillnad på skolorna om den aktuella coachingen försvann. Lugnare skolmiljö, bättre lärandeklimat och färre avhopp är resultat som kan kopplas till coachingen, främst på den ena skolan. På den andra skolan är det inte lika tydliga resultat. Det framstår dock fortfarande vara ett kompletterande verktyg som lärarna ser som viktigt. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19959
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19959_1.pdf (279.7Kb)
Datum
2009
Författare
Johansson, Ninni
Wallgren, Hanna
Nyckelord
Coaching
GROW-modellen
lärandeperspektiv,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV