dc.description.abstract | Sammanfattning
Syfte och huvudfrågor
Vårt syfte är att undersöka hur en grupp lärare på samma skola uppfattar geometriundervisning och vilken vikt de
fäster på olika aspekter gällande kunskapsinhämtning för elever i de tidigare skolåren.
Våra frågeställningar är följande:
– Hur uppfattar lärarna hur de ska undervisa för att elever ska lära sig geometri?
– Vilka arbetssätt och arbetsformer framhåller lärarna som viktiga för elevers lärande?
Metod och material
För att svara på vårt syfte och våra frågeställningar använde vi oss av litteratur och kvalitativa intervjuer som
mätinstrument. Vi intervjuade sju lärare på samma skola som undervisar i matematik för yngre åldrar (skolår 1-4). Vi
transkriberade intervjuerna, fick fram ett resultat och analyserade detta utifrån ett fenomenografiskt perspektiv, då
det bäst motsvarade vårt syfte. Därefter relaterade vi vårt empiriska material med relevant litteratur i vår
diskussionsdel. Slutligen sammanställde vi allt vårt material och slutsatser drogs.
Resultat
Utifrån vårt intervjumaterial kunde vi finna likheter och skillnader i uppfattningar om geometriundervisning hos
lärarna. Ur dessa uppfattningar kunde vi också urskilja fem kategorier om vad lärarna uppfattar som viktiga aspekter
för elevers lärande i geometri. Kategorierna är följande: 1: verklighetsanknuten undervisning med fokus på elevernas
intressen, erfarenheter och behov. : lustfyllt lärande och variationsrik undervisning. 3: konkret och laborativ
undervisning. 4: arbeta i grupp. 5: arbeta individuellt.
Betydelse för läraryrket
Vår studie, utifrån intervjuer och litteratur, visar att lärare har en uppfattning om att en lustfylld och variationsrik
undervisning med fokus på elevernas behov, erfarenheter och intressen är det optimala för elevernas lärande. Det
framkommer dock att lärarna upplever en brist på tid, matematikdidaktiska kunskaper och oro att inte hinna med
kursmålen som leder till att de inte kan bedriva den mest optimala och önskvärda undervisningen. Vi anser att lärare
bör få mer tid till sitt förfogande samt mer kunskaper i matematikdidaktik för att kunna ge eleverna den undervisning
de förtjänar. | sv |