• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolebarn med flera språk. En fallstudie av pedagogers förhållningssätt till arbetet med flerspråkiga barn i tre olika förskolor.

Abstract
Sammanfattning: Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger i några förskolor med ett litet antal flerspråkiga barn reflekterar kring flerspråkighet och hur de förhåller sig till att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling. Huvudfråga: Studiens frågeställning lyder: Vilket är pedagogernas förhållningssätt till flerspråkighet? Hur förhåller sig pedagogerna till barnens modersmål? Vilka metoder använder pedagogerna för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling? Hur ser interaktionen mellan flerspråkiga barn och pedagoger ut? Vilka möjligheter/svårigheter finns i denna interaktion som kan framstå som gynnsamma respektive mindre gynnsamma för flerspråkiga barns språkutveckling? Metod och material: Denna studie är en fallstudie av kvalitativ karaktär. Som metod används semistrukturerade intervjuer och ostrukturerade observationer. Intervjuer med verksamma förskollärare i tre förskolor där det finns ett litet antal flerspråkiga barn genomfördes. För att få en bredare bild och djupare förståelse om förskollärarnas arbetssätt genomfördes även observationer av pedagogernas interaktion med flerspråkiga barn på sex avdelningar i dessa förskolor. Resultat: Resultatet visar att pedagogerna i stort sett har ett positivt förhållningssätt till att arbeta med flerspråkiga barn. Flera pedagoger hävdar att arbetet med flerspråkiga barn kräver mer tid och ett annat förhållningssätt. Pedagogerna använder inga speciella metoder för att främja de flerspråkiga barnens språk. De flesta använder ett tydligare språk när de pratar med dessa barn och försöker ta tillvara alla tillfällen under dagen för att stödja dessa barns språkutveckling. Samtliga menar att de behöver mer tid, resurser och fortbildning för att kunna arbeta på ett mer medvetet sätt med flerspråkiga barns språk. Betydelse för läraryrket: Flerspråkighet i förskolan borde uppmärksammas mer och pedagoger i förskolan måste hitta ett bra sätt att dra nytta av de flerspråkiga barnens erfarenheter och kunskaper. Förskolan har en stor betydelse för att grundlägga förutsättningar för att barn erövrar språket. Man kan inte nog överskatta förskolepersonalens roll när det gäller att ge barn med svenska som andraspråk jämlika språkliga förutsättningar. Fortbildning för pedagoger, organiserad tid och mer resurser är nödvändiga krav för att pedagogerna ska kunna arbeta mer medvetet och aktivt med flerspråkiga barns språkutveckling. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19961
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19961_1.pdf (323.4Kb)
Date
2009
Author
Soltani, Shadi
Keywords
Flerspråkighet
Flerspråkiga barn
Modersmål
Inte
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV