Förskolebarn med flera språk. En fallstudie av pedagogers förhållningssätt till arbetet med flerspråkiga barn i tre olika förskolor.
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger i några förskolor med ett litet antal flerspråkiga
barn reflekterar kring flerspråkighet och hur de förhåller sig till att arbeta med flerspråkiga barns
språkutveckling.
Huvudfråga: Studiens frågeställning lyder: Vilket är pedagogernas förhållningssätt till flerspråkighet? Hur
förhåller sig pedagogerna till barnens modersmål? Vilka metoder använder pedagogerna för att stimulera
flerspråkiga barns språkutveckling? Hur ser interaktionen mellan flerspråkiga barn och pedagoger ut? Vilka
möjligheter/svårigheter finns i denna interaktion som kan framstå som gynnsamma respektive mindre
gynnsamma för flerspråkiga barns språkutveckling?
Metod och material: Denna studie är en fallstudie av kvalitativ karaktär. Som metod används semistrukturerade
intervjuer och ostrukturerade observationer. Intervjuer med verksamma förskollärare i tre förskolor där det finns
ett litet antal flerspråkiga barn genomfördes. För att få en bredare bild och djupare förståelse om förskollärarnas
arbetssätt genomfördes även observationer av pedagogernas interaktion med flerspråkiga barn på sex
avdelningar i dessa förskolor.
Resultat: Resultatet visar att pedagogerna i stort sett har ett positivt förhållningssätt till att arbeta med
flerspråkiga barn. Flera pedagoger hävdar att arbetet med flerspråkiga barn kräver mer tid och ett annat
förhållningssätt. Pedagogerna använder inga speciella metoder för att främja de flerspråkiga barnens språk. De
flesta använder ett tydligare språk när de pratar med dessa barn och försöker ta tillvara alla tillfällen under dagen
för att stödja dessa barns språkutveckling. Samtliga menar att de behöver mer tid, resurser och fortbildning för
att kunna arbeta på ett mer medvetet sätt med flerspråkiga barns språk.
Betydelse för läraryrket: Flerspråkighet i förskolan borde uppmärksammas mer och pedagoger i förskolan
måste hitta ett bra sätt att dra nytta av de flerspråkiga barnens erfarenheter och kunskaper. Förskolan har en stor
betydelse för att grundlägga förutsättningar för att barn erövrar språket. Man kan inte nog överskatta
förskolepersonalens roll när det gäller att ge barn med svenska som andraspråk jämlika språkliga förutsättningar.
Fortbildning för pedagoger, organiserad tid och mer resurser är nödvändiga krav för att pedagogerna ska kunna
arbeta mer medvetet och aktivt med flerspråkiga barns språkutveckling.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Soltani, Shadi
Nyckelord
Flerspråkighet
Flerspråkiga barn
Modersmål
Inte
Språk
sv