• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Personlig och individuell kompetensutveckling i informations- och kommunikations- teknologi för pedagoger - PIM inom grundskolan.

Sammanfattning
Syfte Syftet med studien var att utforska hur kompetensutvecklingsprogrammet PIM fungerar som ett verktyg för utvecklingen av informations- och kommunikationsteknologisk kompetens hos några pedagoger i grundskolan. Frågeställning Hur fungerar PIM som ett utbildningsmedel för kompetensutveckling enligt pedagogerna i vår studie? Anser de att PIM inverkar på deras verksamhet? Anser de att PIM inverkar på deras yrkesroll? Metod Vi gjorde en fallstudie där vi använde oss av en kvalitativ intervjuform med öppna frågor. På så sätt kunde vi få fram undersökningspersonernas synpunkter och egna uppfattningar. Vi fick våra data genom att intervjua sex pedagoger på tre olika grundskolor i två kommuner. Resultat Det var obligatoriskt för pedagogerna i vår studie att göra PIM. Vi fann att det inom skolan ofta saknades den tekniska utrustningen som behövdes för att pedagogerna skulle kunna utnyttja sina PIM-kunskaper både i det administrativa arbetet och i klassrummet. Pedagogernas svar visade att de inte ansåg att PIM påverkade skolutvecklingen i stort, på grund av olika brister. Det fanns brister inom tekniken, handledningen och ekonomin. Pedagogerna svarade att deras verksamhet inte påverkades nämnvärt av PIM. De fick inte konkreta instruktioner om hur PIM skulle kunna användas i deras undervisning. Pedagogerna i vår studie såg förändringarna i lärarrollen som en naturlig del av läraryrket och inte som resultat av PIM:s införande i skolan. De såg sig själva som en handledare istället för en slags expert men de såg inga problem med att ha fått en förändrad lärarroll. Betydelse för läraryrket Med anledning av vårt resultat hävdar vi att utbildningen inom IKT måste vara mer anpassad till varje pedagog och skolans behov. En lösning vi föreslår är att implementera IKT-kurser inom lärarutbildningen så att alla blivande pedagoger får grundläggande datorkunskaper, och att IKT blir ett separat ämne inom grundskolan, med en utbildad IT-pedagog.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19963
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19963_1.pdf (524.6Kb)
Datum
2009
Författare
Pitsava, Myrto
Andrén, Lars
Nyckelord
IKT
PIM
ITiS
kompetensutveckling
skolutvecklin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV