Show simple item record

dc.contributor.authorPitsava, Myrtosv
dc.contributor.authorAndrén, Larssv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:20Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:20Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19963
dc.description.abstractSyfte Syftet med studien var att utforska hur kompetensutvecklingsprogrammet PIM fungerar som ett verktyg för utvecklingen av informations- och kommunikationsteknologisk kompetens hos några pedagoger i grundskolan. Frågeställning Hur fungerar PIM som ett utbildningsmedel för kompetensutveckling enligt pedagogerna i vår studie? Anser de att PIM inverkar på deras verksamhet? Anser de att PIM inverkar på deras yrkesroll? Metod Vi gjorde en fallstudie där vi använde oss av en kvalitativ intervjuform med öppna frågor. På så sätt kunde vi få fram undersökningspersonernas synpunkter och egna uppfattningar. Vi fick våra data genom att intervjua sex pedagoger på tre olika grundskolor i två kommuner. Resultat Det var obligatoriskt för pedagogerna i vår studie att göra PIM. Vi fann att det inom skolan ofta saknades den tekniska utrustningen som behövdes för att pedagogerna skulle kunna utnyttja sina PIM-kunskaper både i det administrativa arbetet och i klassrummet. Pedagogernas svar visade att de inte ansåg att PIM påverkade skolutvecklingen i stort, på grund av olika brister. Det fanns brister inom tekniken, handledningen och ekonomin. Pedagogerna svarade att deras verksamhet inte påverkades nämnvärt av PIM. De fick inte konkreta instruktioner om hur PIM skulle kunna användas i deras undervisning. Pedagogerna i vår studie såg förändringarna i lärarrollen som en naturlig del av läraryrket och inte som resultat av PIM:s införande i skolan. De såg sig själva som en handledare istället för en slags expert men de såg inga problem med att ha fått en förändrad lärarroll. Betydelse för läraryrket Med anledning av vårt resultat hävdar vi att utbildningen inom IKT måste vara mer anpassad till varje pedagog och skolans behov. En lösning vi föreslår är att implementera IKT-kurser inom lärarutbildningen så att alla blivande pedagoger får grundläggande datorkunskaper, och att IKT blir ett separat ämne inom grundskolan, med en utbildad IT-pedagog.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectPIMsv
dc.subjectITiSsv
dc.subjectkompetensutvecklingsv
dc.subjectskolutvecklinsv
dc.titlePersonlig och individuell kompetensutveckling i informations- och kommunikations- teknologi för pedagoger - PIM inom grundskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record