Visa enkel post

dc.contributor.authorEriksson, Isabellesv
dc.contributor.authorBörjesson, Ulrikasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:21Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:21Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19964
dc.description.abstractVåra erfarenheter är att musik på småbarnsavdelningar upplevs som en rolig aktivitet utan baktanke. Därför var vårt syfte med rapporten att undersöka om, och i så fall hur pedagoger använder musik som hjälpmedel för de yngsta barnens språkutveckling. Rapporten är en kvalitativ studie och vi har använt oss av halvstrukturerade intervjuer för att få en djupare förståelse. Undersökningsgruppen bestod av fyra förskollärare. Två av respondenterna arbetar på traditionella förskolor och enligt deras hemsidor arbetar de med musik och språk. Resterande två förskollärare arbetar på musikförskolor. Valet av fyra respondenter har medfört att generaliserbarheten inte är så hög. Rapportens resultat är enbart representativ för de fyra respondenterna. Intervjuerna spelades in med bandspelare och skrevs sedan ut i manus. Därefter analyserades och diskuterades resultatet ställt mot teoridelen. Resultatet visar att pedagogerna använder sig av språkutvecklande musikaktiviteter såsom sång, rörelse och rytm. Sång sker spontant i vardagen och vid samlingen. Vid samlingen förekommer även rörelseinslag. Rytmen sker genom instrumentspelning, men även genom rim och ramsor. Alla pedagoger anser även att musik är utvecklande för språket. Pedagogerna är dock inte alltid medvetna om musikens möjligheter. Genom rapporten kan fler pedagoger bli uppmärksamma på musikens möjligheter för de yngsta barnens språkutveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectde yngsta barnensv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.titleMusik som ett hjälpmedel för de yngsta barnens språkutvecklingsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post