• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musik med kommunikativt syfte

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet är att undersöka hur två pedagoger i träningsskola och särskola använder musiken i undervisningen med ett kommunikativt syfte. Vi undrar varför de använder musiken och hur de går tillväga. Sedan vill vi ta reda på vad som står skrivet i litteraturen om musik och språk, för att kunna diskutera de resultat vi kommer fram till. Vi har använt oss av flera datainsamlingsmetoder så som observationer, intervjuer och litteratur för att kunna göra en mer nyanserad analys. Vi har observerat och intervjuat två pedagoger, A och B, som är verksamma på två olika särskolor. Vi har kommit fram till att det går att arbeta med musik som kommunikationsmedel på ett, för eleverna, gynnsamt sätt. Att vara en medveten pedagog är en viktig hörnsten i läraryrket. Då menar vi medvetenhet om både vilka erfarenheter och utbildningar man har i bagaget samt medvetenhet om varför man gör det man gör. Pedagogerna i vår undersökning använder musik för att på ett glädjefyllt sätt motivera lärandet. De har visat flera olika goda exempel på hur man kan använda musiken i ett kommunikativt syfte. Under undersökningens gång har vi sett hur stor betydelse musik har för elevers språkliga lärande. Vi har även fått upp ögonen för hur vi kan använda musiken med kommunikativt syfte i vår profession. Undersökningen har givit oss en ökad medvetenhet om hur vi, med den relativt lilla musikutbildning vi har, ändå kan skapa meningsfulla musiksammanhang för eleverna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19965
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19965_1.pdf (307.0Kb)
Datum
2009
Författare
Munkdahl, Lisa
Karlholm, Anna
Nyckelord
Musik
Kommunikation
Språk
Särskola
Medvetenhet
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV