Musik med kommunikativt syfte
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet är att undersöka hur två pedagoger i träningsskola och särskola använder musiken i
undervisningen med ett kommunikativt syfte. Vi undrar varför de använder musiken och hur
de går tillväga. Sedan vill vi ta reda på vad som står skrivet i litteraturen om musik och språk,
för att kunna diskutera de resultat vi kommer fram till. Vi har använt oss av flera
datainsamlingsmetoder så som observationer, intervjuer och litteratur för att kunna göra en
mer nyanserad analys. Vi har observerat och intervjuat två pedagoger, A och B, som är
verksamma på två olika särskolor.
Vi har kommit fram till att det går att arbeta med musik som kommunikationsmedel på ett, för
eleverna, gynnsamt sätt. Att vara en medveten pedagog är en viktig hörnsten i läraryrket. Då
menar vi medvetenhet om både vilka erfarenheter och utbildningar man har i bagaget samt
medvetenhet om varför man gör det man gör. Pedagogerna i vår undersökning använder
musik för att på ett glädjefyllt sätt motivera lärandet. De har visat flera olika goda exempel på
hur man kan använda musiken i ett kommunikativt syfte.
Under undersökningens gång har vi sett hur stor betydelse musik har för elevers språkliga
lärande. Vi har även fått upp ögonen för hur vi kan använda musiken med kommunikativt
syfte i vår profession. Undersökningen har givit oss en ökad medvetenhet om hur vi, med den
relativt lilla musikutbildning vi har, ändå kan skapa meningsfulla musiksammanhang för
eleverna.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Munkdahl, Lisa
Karlholm, Anna
Nyckelord
Musik
Kommunikation
Språk
Särskola
Medvetenhet
Språk
sv