dc.description.abstract | Ett av våra syften med arbetet har varit att införskaffa oss en djupare förståelse för LTG och Storboksmetoden.
Vi anser att förståelsen behövs för att kunna skapa möjligheter inom läs- och skrivinlärning för våra kommande
elever i framtiden. Andra syften har varit att ta reda på hur lärare arbetar med dessa metoder, om det praktiska
arbetet skiljer sig från teorin och varför lärarna arbetar med metoderna. Vi började med att läsa all litteratur vi
kunde komma över om metoderna. Sedan bestämde vi oss för att genomföra både intervjuer och observationer.
Av resultatet framgick tydligt att lärarna arbetar ”inspirerat” av metoderna. De plockar bitar av dem, men följer
dem inte till punkt och pricka. En anledning var att de ansåg att det inte finns en metod som passar alla. Alla
elever kan få ut något av en metod, men man måste komplettera med flera arbetssätt eftersom eleverna lär så
olika. Vi fick också veta att lärarna använder dessa metoder p.g.a. eget intresse. När vi startade det här arbetet
trodde vi att många lärare använde dessa metoder. Vi har båda läst mycket om dem under utbildningen och
trodde bruket av dem var mer utbrett. Med tanke på hur svårt det var att hitta någon som arbetade med
metoderna har vi insett att de inte används lika mycket som vi fått för oss under utbildningen. Vi har också
upptäckt en barriär mellan skola och universitet. Lärare tappar väldigt fort det akademiska språket och glömmer
begrepp och metoder. Kanske var det därför många av dem som vi kontaktade svarade att de inte ens hört talas
om metoderna. En av lärarna uttryckte sig om barriären och sa att det ska bli kul att läsa arbetet då man inte alls
har samma inblick längre. Kanske kan detta arbete vara ett sätt att minska just den barriären. | sv |