• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LTG och Storbok

Sammanfattning
Ett av våra syften med arbetet har varit att införskaffa oss en djupare förståelse för LTG och Storboksmetoden. Vi anser att förståelsen behövs för att kunna skapa möjligheter inom läs- och skrivinlärning för våra kommande elever i framtiden. Andra syften har varit att ta reda på hur lärare arbetar med dessa metoder, om det praktiska arbetet skiljer sig från teorin och varför lärarna arbetar med metoderna. Vi började med att läsa all litteratur vi kunde komma över om metoderna. Sedan bestämde vi oss för att genomföra både intervjuer och observationer. Av resultatet framgick tydligt att lärarna arbetar ”inspirerat” av metoderna. De plockar bitar av dem, men följer dem inte till punkt och pricka. En anledning var att de ansåg att det inte finns en metod som passar alla. Alla elever kan få ut något av en metod, men man måste komplettera med flera arbetssätt eftersom eleverna lär så olika. Vi fick också veta att lärarna använder dessa metoder p.g.a. eget intresse. När vi startade det här arbetet trodde vi att många lärare använde dessa metoder. Vi har båda läst mycket om dem under utbildningen och trodde bruket av dem var mer utbrett. Med tanke på hur svårt det var att hitta någon som arbetade med metoderna har vi insett att de inte används lika mycket som vi fått för oss under utbildningen. Vi har också upptäckt en barriär mellan skola och universitet. Lärare tappar väldigt fort det akademiska språket och glömmer begrepp och metoder. Kanske var det därför många av dem som vi kontaktade svarade att de inte ens hört talas om metoderna. En av lärarna uttryckte sig om barriären och sa att det ska bli kul att läsa arbetet då man inte alls har samma inblick längre. Kanske kan detta arbete vara ett sätt att minska just den barriären.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19974
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19974_1.pdf (389.4Kb)
Datum
2009
Författare
Trpkovska, Suzana
Qvarnström, Nathalie
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV