• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grupparbete ur ett elevperspektiv. En studie om hur åtta elever från gymnasie- skolans yrkesförberedande program upplever metoden grupparbete.

Sammanfattning
Syftet med arbetet är att söka reda på hur elever vid gymnasieskolans yrkesprogram upplever metoden grupparbete för att kunna urskilja om det finns något av följande skäl som mer än något annat motiverar metoden. De fyra skälen är kunskapsskäl, so- ciala skäl, demokratiska skäl och individuella skäl. Ett ytterligare syfte med under- sökningen är att resultatet skall bidra till vår egen utveckling av vårt didaktiska arbete i olika arbetsformer där arbete i grupp ingår. För att söka svar på våra undersöknings- frågor använde vi oss utav samtalsintervjuer med 8 elever i åk. 1-3 vid gymnasiesko- lans yrkesförberedande program.. Resultatet av undersökningen visar att eleverna upplever metoden grupparbete som både positiv och negativ. Den viktigaste positiva aspekten är att man lär sig att samar- beta med varandra. Som negativt upplevde eleverna att om alla inte jobbade lika mycket i gruppen så blev det orättvist. De poängterade även lärarens roll som delta- gande och uppgiftens lämplighet och utformning som viktiga. De fyra skälen har en- ligt vår studie bekräftas till motivering för arbete i grupp. Men det sociala skälet stack ut mest. Vår undersökning visar att eleverna tränar sin sociala förmåga beträffande samarbete, hänsyn till andra samt respekt för andra vid arbete i grupp. Vår slutsats är att det är viktiga förmågor för dem i deras framtida yrkesliv.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19982
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19982_1.pdf (263.8Kb)
Datum
2009
Författare
Thorell, Catharina
Winther, Marianne
Nyckelord
Grupparbete som metod
Gymnasieskolans yrkesprogra
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV