Show simple item record

dc.contributor.authorPedersen, Karinsv
dc.contributor.authorBackstig, Henriksv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:42Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:42Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19983
dc.description.abstractSammanfattning: Vi vill undersöka huruvida elevers taluppfattning påverkas av användandet av miniräknare. Vår huvudfråga är om elevers taluppfattning påverkas mellan årskurs sex och årskurs åtta. Examensarbetet baserar sig på ett utdelat taluppfattningstest till fyra klasser på två olika kommunala grundskolor i Göteborg. Resultatet visar att elevernas taluppfattning inte nödvändigtvis blir bättre ju äldre eleverna är. Elevernas taluppfattning skiljer sig mer mellan de olika skolorna än vad det gör mellan de olika årskurserna. Den forskning som vi tagit del av belyser inte att det kan finnas fler faktorer än undervisningsmetoder och ålder som påverkar elevers taluppfattning. Med hjälp av statistiska databaser har vi jämfört elevernas socioekonomiska bakgrunder och sett att elevers bakgrund ger utslag i resultaten i skolan. Vi ser att taluppfattning är komplext och att fler än en faktor bidrar till förbättrad taluppfattning. Vi anser därför att det behövs en fördjupad forskning kring vilka faktorer som påverkar elevers taluppfattning än vad som finns idag.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectTaluppfattningsv
dc.subjectminiräknaresv
dc.subjectsocioekonomiska faktsv
dc.titleTaluppfattning - En studie på två kommunala grundskolor i Göteborgsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record