Taluppfattning - En studie på två kommunala grundskolor i Göteborg
Sammanfattning
Sammanfattning:
Vi vill undersöka huruvida elevers taluppfattning påverkas av användandet av miniräknare.
Vår huvudfråga är om elevers taluppfattning påverkas mellan årskurs sex och årskurs åtta.
Examensarbetet baserar sig på ett utdelat taluppfattningstest till fyra klasser på två olika
kommunala grundskolor i Göteborg. Resultatet visar att elevernas taluppfattning inte
nödvändigtvis blir bättre ju äldre eleverna är. Elevernas taluppfattning skiljer sig mer mellan
de olika skolorna än vad det gör mellan de olika årskurserna. Den forskning som vi tagit del
av belyser inte att det kan finnas fler faktorer än undervisningsmetoder och ålder som
påverkar elevers taluppfattning. Med hjälp av statistiska databaser har vi jämfört elevernas
socioekonomiska bakgrunder och sett att elevers bakgrund ger utslag i resultaten i skolan. Vi
ser att taluppfattning är komplext och att fler än en faktor bidrar till förbättrad taluppfattning.
Vi anser därför att det behövs en fördjupad forskning kring vilka faktorer som påverkar
elevers taluppfattning än vad som finns idag.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Pedersen, Karin
Backstig, Henrik
Nyckelord
Taluppfattning
miniräknare
socioekonomiska fakt
Språk
sv