• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samling och fri lek samt kommunikativ förmåga som pedagogiska verktyg i förskolan - en intervjustudie med fyra pedagoger

Abstract
Sammanfattning: Examensarbetet fokuserar på samlingens innebörd och den fria lekens betydelse som strukturella val i förskolans pedagogiska verksamhet. Vidare problematiseras här lärandets objekt, olika barnsyn samt vikten av ett yrkesspråk. Examensarbetet syftar till att öka vår förståelse och pedagogiska medvetenhet inför vår kommande yrkesroll samt belysa konsekvenser av pedagogers val av samling eller fri lek som pedagogiskt och didaktiskt verktyg samt deras förmåga att kommunicera dessa. Arbetet grundar sig på en kvalitativ intervjustudie med fyra pedagoger i kombination med studier av litteratur, forskning samt aktuellt styrdokument för att nå förståelse utifrån våra syften. Resultatet har visat på pedagogernas olika sätt att strukturera sina verksamheter. Pedagogernas tankar berör bland annat den sociokulturella teorin men påverkas även av pedagogernas skilda bakgrund. Vidare har resultatet visat på läraryrkets komplexitet och gett oss värdefull insikt i hur olika val kan tänkas påverka såväl barn som pedagoger i verksamheterna. Examensarbetet har betydelse för att visa på olika tillvägagångssätt för att följa de strävansmål som finns uppsatta i Läroplanen för förskolan (Lpfö98). Verksamheternas struktur kan se olika ut men pedagogernas strävan är den samma, att skapa så goda förutsättningar för lärande som möjligt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19986
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19986_1.pdf (411.7Kb)
Date
2009
Author
Nilsson, Ida
Walter, Ewa
Keywords
Barnsyn
Fri lek
Förskolan som skolförberedande
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV