Samling och fri lek samt kommunikativ förmåga som pedagogiska verktyg i förskolan - en intervjustudie med fyra pedagoger
Sammanfattning
Sammanfattning:
Examensarbetet fokuserar på samlingens innebörd och den fria lekens betydelse som strukturella val i förskolans
pedagogiska verksamhet. Vidare problematiseras här lärandets objekt, olika barnsyn samt vikten av ett
yrkesspråk.
Examensarbetet syftar till att öka vår förståelse och pedagogiska medvetenhet inför vår kommande yrkesroll
samt belysa konsekvenser av pedagogers val av samling eller fri lek som pedagogiskt och didaktiskt verktyg
samt deras förmåga att kommunicera dessa.
Arbetet grundar sig på en kvalitativ intervjustudie med fyra pedagoger i kombination med studier av litteratur,
forskning samt aktuellt styrdokument för att nå förståelse utifrån våra syften.
Resultatet har visat på pedagogernas olika sätt att strukturera sina verksamheter. Pedagogernas tankar berör
bland annat den sociokulturella teorin men påverkas även av pedagogernas skilda bakgrund. Vidare har resultatet
visat på läraryrkets komplexitet och gett oss värdefull insikt i hur olika val kan tänkas påverka såväl barn som
pedagoger i verksamheterna.
Examensarbetet har betydelse för att visa på olika tillvägagångssätt för att följa de strävansmål som finns
uppsatta i Läroplanen för förskolan (Lpfö98). Verksamheternas struktur kan se olika ut men pedagogernas
strävan är den samma, att skapa så goda förutsättningar för lärande som möjligt.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Nilsson, Ida
Walter, Ewa
Nyckelord
Barnsyn
Fri lek
Förskolan som skolförberedande
Språk
sv