"Ett himla bra verktyg!" - om att skriva sig till läsning med datorn som vägledare. En studie om tidiga läs- och skrivinlärning.
Abstract
Sammanfattning
Syftet med den genomförda studien var att försöka få svar på om pedagogerna som arbetar med
Tragetonmetoden ser förändringar i elevernas läs- och skrivinlärningsprocess jämfört med arbete med mer
traditionella läs- och skrivinlärningsmetoder. I undersökningen intervjuades fem pedagoger som arbetat med
Tragetonmetoden i minst två år. För att få tillgång till pedagogernas erfarenheter och resonemang kring olika
arbetssätt inom den tidiga läs- och skrivinlärningen, valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer. Resultaten
visade att arbetet med Tragetonmetoden gett mycket positiva effekter. Informanterna har pekat på skillnader som
att eleverna skriver mer, de skriver längre texter och med ett kvalitativt sett bättre innehåll när de använder
datorn som verktyg istället för penna och papper. Pedagogerna är också övertygade om att eleverna skriver sig
till läsning och att läslusten ökat i och med att eleverna producerar egna texter. Dessutom tillägnar de sig ett
språk om språket, ett metaspråk, när de samspelar och samtalar om sina texter framför datorn. Metoden ger även
eleverna inflytande i sitt lärande eftersom man utgår från elevernas intressen och det som ligger dem nära. Detta
betyder att pedagogen inte är den som förmedlar all kunskap utan mer intar en handledarroll där de lotsar
eleverna och tar tillvara på den nyfikenhet och lust att lära som finns hos dem.
7
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Klarker, Malin
Nelander, Anette
Keywords
Läs- och skrivinlärning
datorn som verktyg
Trage
Language
sv