• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ett himla bra verktyg!" - om att skriva sig till läsning med datorn som vägledare. En studie om tidiga läs- och skrivinlärning.

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med den genomförda studien var att försöka få svar på om pedagogerna som arbetar med Tragetonmetoden ser förändringar i elevernas läs- och skrivinlärningsprocess jämfört med arbete med mer traditionella läs- och skrivinlärningsmetoder. I undersökningen intervjuades fem pedagoger som arbetat med Tragetonmetoden i minst två år. För att få tillgång till pedagogernas erfarenheter och resonemang kring olika arbetssätt inom den tidiga läs- och skrivinlärningen, valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer. Resultaten visade att arbetet med Tragetonmetoden gett mycket positiva effekter. Informanterna har pekat på skillnader som att eleverna skriver mer, de skriver längre texter och med ett kvalitativt sett bättre innehåll när de använder datorn som verktyg istället för penna och papper. Pedagogerna är också övertygade om att eleverna skriver sig till läsning och att läslusten ökat i och med att eleverna producerar egna texter. Dessutom tillägnar de sig ett språk om språket, ett metaspråk, när de samspelar och samtalar om sina texter framför datorn. Metoden ger även eleverna inflytande i sitt lärande eftersom man utgår från elevernas intressen och det som ligger dem nära. Detta betyder att pedagogen inte är den som förmedlar all kunskap utan mer intar en handledarroll där de lotsar eleverna och tar tillvara på den nyfikenhet och lust att lära som finns hos dem. 7
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19987
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19987_1.pdf (345.0Kb)
Datum
2009
Författare
Klarker, Malin
Nelander, Anette
Nyckelord
Läs- och skrivinlärning
datorn som verktyg
Trage
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV