Lär dig läsa och skriva på fantasins vingar - Hur främjar storyline läs- och skrivinlärningen?
Abstract
Uppsatsen handlar om storyline med fokus på läs- och skrivinlärning.
Syfte: Vårt syfte var att ta reda på hur metoden storyline, som vi uppfattat positiv ur både didaktiska och
demokratiska synvinklar kan användas för att främja läs- och skrivinlärning. Detta anser vi vara högst relevant för
läraryrket då undervisningen i de yngre åldrarna fokuserar mycket på läs- och skrivinlärning. Vi har sökt en
arbetsform som känns meningsfull för både pedagoger och elever.
Frågeställning: Frågor vi utgått ifrån i vårt arbete är: hur ser de intervjuade lärarna på läs- och skrivinlärning och
vilka av de viktiga delarna inom läs- och skrivinlärning anser de går att utveckla med storyline? Samt hur förhåller
sig resultatet vi fått från intervjuerna till styrdokument samt relevant litteratur inom området?
Metod: Undersökningen är baserad på kvalitativa intervjuer med de mest centrala personerna inom storylinearbetet i
Sverige. För att få bättre belägg för vårt resultat innehåller uppsatsen litteraturhänvisningar till författare och forskare
inom pedagogik och lingvistik men vi har även beskrivit vad metoden storyline går ut på.
Resultatet: pekar på att metoden storyline på många sätt främjar läs- och skrivinlärningsprocessen. Vi har dock
kommit fram till att det saknas forskning inom området. Detta kan bero på att storyline inte utesluter andra arbetssätt,
vilket leder till att den är svår att avgränsa och gör metoden omfångsrik. Denna bredd anser vi öppna upp för
pedagoger inom alla kategorier att använda storyline och gör den därmed attraktiv.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Millares, Sofia
Tsouplaki, Katarina
Keywords
Läs- och skrivinlärning
storyline
kommunikativt
Language
sv