• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lär dig läsa och skriva på fantasins vingar - Hur främjar storyline läs- och skrivinlärningen?

Sammanfattning
Uppsatsen handlar om storyline med fokus på läs- och skrivinlärning. Syfte: Vårt syfte var att ta reda på hur metoden storyline, som vi uppfattat positiv ur både didaktiska och demokratiska synvinklar kan användas för att främja läs- och skrivinlärning. Detta anser vi vara högst relevant för läraryrket då undervisningen i de yngre åldrarna fokuserar mycket på läs- och skrivinlärning. Vi har sökt en arbetsform som känns meningsfull för både pedagoger och elever. Frågeställning: Frågor vi utgått ifrån i vårt arbete är: hur ser de intervjuade lärarna på läs- och skrivinlärning och vilka av de viktiga delarna inom läs- och skrivinlärning anser de går att utveckla med storyline? Samt hur förhåller sig resultatet vi fått från intervjuerna till styrdokument samt relevant litteratur inom området? Metod: Undersökningen är baserad på kvalitativa intervjuer med de mest centrala personerna inom storylinearbetet i Sverige. För att få bättre belägg för vårt resultat innehåller uppsatsen litteraturhänvisningar till författare och forskare inom pedagogik och lingvistik men vi har även beskrivit vad metoden storyline går ut på. Resultatet: pekar på att metoden storyline på många sätt främjar läs- och skrivinlärningsprocessen. Vi har dock kommit fram till att det saknas forskning inom området. Detta kan bero på att storyline inte utesluter andra arbetssätt, vilket leder till att den är svår att avgränsa och gör metoden omfångsrik. Denna bredd anser vi öppna upp för pedagoger inom alla kategorier att använda storyline och gör den därmed attraktiv.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19988
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19988_1.pdf (214.6Kb)
Datum
2009
Författare
Millares, Sofia
Tsouplaki, Katarina
Nyckelord
Läs- och skrivinlärning
storyline
kommunikativt
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV