Läsutveckling på Nya Zeeland. En fältstudie på två skolor.
Abstract
Syfte och frågeställningar
Syftet med vår studie var att finna möjliga framgångsfaktorer till varför nyzeeländska elever har så goda resultat
i de internationella undersökningarna PISA och PIRLS. Målet var att besvara syftet utifrån följande
frågeställningar:
• Hur är klassrumsmiljön utformad på skolorna?
• Vad använder skolornas lärare för metoder och material när de utvecklar elevernas läsande?
• Hur arbetar lärarna med elever som har svårigheter i sin läs – och skrivutveckling?
Metod
Vi har besökt två skolor på Nya Zeeland, där vi observerade åren ett till tre, i åldrarna fem till sju år. För att få
svar på vårt syfte använde vi metoderna ostrukturerad gruppintervju samt flera deltagande observationer där vi
utgick ifrån en observationsmanual. Vi har också studerat litteratur som har varit av relevans för vår studie.
Resultat
Under gruppintervjun och observationerna fann vi framgångsfaktorer som kan ligga till grund för Nya Zeelands
goda resultat i läsförståelse, i de internationella undersökningarna. Framgångsfaktorerna är följande:
• Klassrumsmiljön
• Läsmaterialet
• Läsundervisningen
• Läsgrupperna
• Reading recovery
• Nya Zeelands kursplan i engelska.
Relevans för läraryrket
Vi anser att vår studie har relevans för vår kommande yrkesroll som pedagoger, eftersom vi har studerat hur
lärarna på två skolor på Nya Zeeland arbetade med det komplexa området läsförståelse. Genom vår studie har vi
utvecklats som pedagoger och ökat vår kunskap om hur man arbetar med bland annat läsförståelse och
läsutveckling.
= N=
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Andersson, Sofie
Johansson, Caroline
Jensen, Jannica
Keywords
Nya Zeeland
läsutveckling
läsförståelse
ana
Language
sv