• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läsutveckling på Nya Zeeland. En fältstudie på två skolor.

Abstract
Syfte och frågeställningar Syftet med vår studie var att finna möjliga framgångsfaktorer till varför nyzeeländska elever har så goda resultat i de internationella undersökningarna PISA och PIRLS. Målet var att besvara syftet utifrån följande frågeställningar: • Hur är klassrumsmiljön utformad på skolorna? • Vad använder skolornas lärare för metoder och material när de utvecklar elevernas läsande? • Hur arbetar lärarna med elever som har svårigheter i sin läs – och skrivutveckling? Metod Vi har besökt två skolor på Nya Zeeland, där vi observerade åren ett till tre, i åldrarna fem till sju år. För att få svar på vårt syfte använde vi metoderna ostrukturerad gruppintervju samt flera deltagande observationer där vi utgick ifrån en observationsmanual. Vi har också studerat litteratur som har varit av relevans för vår studie. Resultat Under gruppintervjun och observationerna fann vi framgångsfaktorer som kan ligga till grund för Nya Zeelands goda resultat i läsförståelse, i de internationella undersökningarna. Framgångsfaktorerna är följande: • Klassrumsmiljön • Läsmaterialet • Läsundervisningen • Läsgrupperna • Reading recovery • Nya Zeelands kursplan i engelska. Relevans för läraryrket Vi anser att vår studie har relevans för vår kommande yrkesroll som pedagoger, eftersom vi har studerat hur lärarna på två skolor på Nya Zeeland arbetade med det komplexa området läsförståelse. Genom vår studie har vi utvecklats som pedagoger och ökat vår kunskap om hur man arbetar med bland annat läsförståelse och läsutveckling. = N=
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19989
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19989_1.pdf (879.9Kb)
Date
2009
Author
Andersson, Sofie
Johansson, Caroline
Jensen, Jannica
Keywords
Nya Zeeland
läsutveckling
läsförståelse
ana
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV