Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Sofiesv
dc.contributor.authorJohansson, Carolinesv
dc.contributor.authorJensen, Jannicasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:49Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:49Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19989
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar Syftet med vår studie var att finna möjliga framgångsfaktorer till varför nyzeeländska elever har så goda resultat i de internationella undersökningarna PISA och PIRLS. Målet var att besvara syftet utifrån följande frågeställningar: • Hur är klassrumsmiljön utformad på skolorna? • Vad använder skolornas lärare för metoder och material när de utvecklar elevernas läsande? • Hur arbetar lärarna med elever som har svårigheter i sin läs – och skrivutveckling? Metod Vi har besökt två skolor på Nya Zeeland, där vi observerade åren ett till tre, i åldrarna fem till sju år. För att få svar på vårt syfte använde vi metoderna ostrukturerad gruppintervju samt flera deltagande observationer där vi utgick ifrån en observationsmanual. Vi har också studerat litteratur som har varit av relevans för vår studie. Resultat Under gruppintervjun och observationerna fann vi framgångsfaktorer som kan ligga till grund för Nya Zeelands goda resultat i läsförståelse, i de internationella undersökningarna. Framgångsfaktorerna är följande: • Klassrumsmiljön • Läsmaterialet • Läsundervisningen • Läsgrupperna • Reading recovery • Nya Zeelands kursplan i engelska. Relevans för läraryrket Vi anser att vår studie har relevans för vår kommande yrkesroll som pedagoger, eftersom vi har studerat hur lärarna på två skolor på Nya Zeeland arbetade med det komplexa området läsförståelse. Genom vår studie har vi utvecklats som pedagoger och ökat vår kunskap om hur man arbetar med bland annat läsförståelse och läsutveckling. = N=sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectNya Zeelandsv
dc.subjectläsutvecklingsv
dc.subjectläsförståelsesv
dc.subjectanasv
dc.titleLäsutveckling på Nya Zeeland. En fältstudie på två skolor.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record