• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klassrumsmiljö viktigare än man tror. En studie om lärares syn på klassrummets fysiska miljlö och dess påverkan på elevers lärande.

Sammanfattning
Sammanfattning: Vårt intresse är att få kunskap om den fysiska klassrumsmiljöns betydelse. Syftet är att undersöka vad â~ê~âí®êë®ãåÉëä®ê~êÉ= Ü~ê= Ñ∏ê= ëóå= é™= ÇÉå= Ñóëáëâ~= âä~ëëêìãëãáäà∏å=çÅÜ=ÇÉëë=ÄÉíóÇÉäëÉ=Ñ∏ê=ÉäÉîÉêë=ä®ê~åÇÉK= Syftet preciseras i två = frågeställningar: J Vilka aspekter av den fysiska klassrumsmiljön lyfter karaktärsämneslärare fram? J Hur ser karaktärsämneslärare på den fysiska klassrumsmiljöns betydelse för elevers lärande? Vi har valt en kvalitativ ansats med ett vetenskapligt förhållningssätt och inspiration från fenomenografin, för att finna vad lärarna har för uppfattningar om ämnet. Studien har bestått av tre parintervjuer med sex lärare inom gymnasiets yrkesförberedande program. Resultatet av studien tyder på att alla respondenter på något sätt uttalar sig om att den fysiska miljön påverkar elevers lärande. Lärarnas uppfattningar är att det är viktigt med en varierad och tillgänglig fysisk klassrumsmiljö. Det är även betydelsefullt att det estetiska i miljön framhålls vilket påverkar det fysiska välbefinnandet. De kan dock inte precisera exakt vad det är som gör att eleverna påverkas men några av de aspekter som framkom var variation, design och estetik. 111
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19990
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19990_1.pdf (275.9Kb)
Datum
2009
Författare
Brink, Kristina
Karlsson, Viktoria
Nyckelord
Fysisk klassrumsmiljö
färger,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV