dc.contributor.author | Brink, Kristina | sv |
dc.contributor.author | Karlsson, Viktoria | sv |
dc.date.accessioned | 2009-04-08T10:31:50Z | |
dc.date.available | 2009-04-08T10:31:50Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19990 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Vårt intresse är att få kunskap om den fysiska klassrumsmiljöns betydelse.
Syftet är att undersöka vad â~ê~âí®êë®ãåÉëä®ê~êÉ= Ü~ê= Ñ∏ê= ëóå= é™= ÇÉå= Ñóëáëâ~=
âä~ëëêìãëãáäà∏å=çÅÜ=ÇÉëë=ÄÉíóÇÉäëÉ=Ñ∏ê=ÉäÉîÉêë=ä®ê~åÇÉK= Syftet preciseras i två
=
frågeställningar:
J Vilka aspekter av den fysiska klassrumsmiljön lyfter
karaktärsämneslärare fram?
J Hur ser karaktärsämneslärare på den fysiska klassrumsmiljöns
betydelse för elevers lärande?
Vi har valt en kvalitativ ansats med ett vetenskapligt förhållningssätt och
inspiration från fenomenografin, för att finna vad lärarna har för
uppfattningar om ämnet. Studien har bestått av tre parintervjuer med sex
lärare inom gymnasiets yrkesförberedande program.
Resultatet av studien tyder på att alla respondenter på något sätt uttalar sig
om att den fysiska miljön påverkar elevers lärande. Lärarnas uppfattningar
är att det är viktigt med en varierad och tillgänglig fysisk klassrumsmiljö.
Det är även betydelsefullt att det estetiska i miljön framhålls vilket påverkar
det fysiska välbefinnandet.
De kan dock inte precisera exakt vad det är som gör att eleverna påverkas
men några av de aspekter som framkom var variation, design och estetik.
111 | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Fysisk klassrumsmiljö | sv |
dc.subject | färger, | sv |
dc.title | Klassrumsmiljö viktigare än man tror. En studie om lärares syn på klassrummets fysiska miljlö och dess påverkan på elevers lärande. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | sv |