Visa enkel post

dc.contributor.authorBrink, Kristinasv
dc.contributor.authorKarlsson, Viktoriasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:50Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:50Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19990
dc.description.abstractSammanfattning: Vårt intresse är att få kunskap om den fysiska klassrumsmiljöns betydelse. Syftet är att undersöka vad â~ê~âí®êë®ãåÉëä®ê~êÉ= Ü~ê= Ñ∏ê= ëóå= é™= ÇÉå= Ñóëáëâ~= âä~ëëêìãëãáäà∏å=çÅÜ=ÇÉëë=ÄÉíóÇÉäëÉ=Ñ∏ê=ÉäÉîÉêë=ä®ê~åÇÉK= Syftet preciseras i två = frågeställningar: J Vilka aspekter av den fysiska klassrumsmiljön lyfter karaktärsämneslärare fram? J Hur ser karaktärsämneslärare på den fysiska klassrumsmiljöns betydelse för elevers lärande? Vi har valt en kvalitativ ansats med ett vetenskapligt förhållningssätt och inspiration från fenomenografin, för att finna vad lärarna har för uppfattningar om ämnet. Studien har bestått av tre parintervjuer med sex lärare inom gymnasiets yrkesförberedande program. Resultatet av studien tyder på att alla respondenter på något sätt uttalar sig om att den fysiska miljön påverkar elevers lärande. Lärarnas uppfattningar är att det är viktigt med en varierad och tillgänglig fysisk klassrumsmiljö. Det är även betydelsefullt att det estetiska i miljön framhålls vilket påverkar det fysiska välbefinnandet. De kan dock inte precisera exakt vad det är som gör att eleverna påverkas men några av de aspekter som framkom var variation, design och estetik. 111sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFysisk klassrumsmiljösv
dc.subjectfärger,sv
dc.titleKlassrumsmiljö viktigare än man tror. En studie om lärares syn på klassrummets fysiska miljlö och dess påverkan på elevers lärande.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post