• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Handledarens roll i Problembaserat lärande

Sammanfattning
SYFTE: Syftet med denna studie är att belysa handledarens roll i Problembaserat lärande med utgångspunkt i den svenska skolverksamheten. Denna studie ska klargöra handledarrollens skillnader mot den ”traditionella” lärarrollen med förtydligande av dess funktioner. HUVUDFRÅGA: Vad har handledaren för roll i Problembaserat lärande och finns det likheter och skillnader mellan den ”traditionella” lärarrollen och handledaren i Problembaserat lärande? METOD: Vi har valt i huvudsak att utföra en litteraturstudie och till viss del kvalitativ studie. Grunden till vår studie var inläsning på litteratur. Med hjälp av enkätfrågor via mejl fick vi samlat data med hjälp av erfarna inom Problembaserat lärande. RESULTAT: I resultatet har vi i denna studie kommit fram till att finns olikheter mellan handledarrollen och den ”traditionella” lärarrollen. Begreppet handledare innebär inte att vara ledare för en grupp utan stödjer gruppen i dess arbete till skillnad från den ”traditionella” läraren som leder gruppen. Läroplanen visar på att den ”traditionella” undervisningen inte befinner sig långt ifrån Problembaserat lärande som förhållningssätt. Läroplanen påvisar vikten av den enskilde individen, dess ansvarstagande och utveckling vilket är grundkomponenter för Problembaserat lärande. BETYDELSE FÖR LÄRARYRKET: Denna studie bygger på lärarperspektivet ur handledarrollen. Genom Problembaserat lärande får den ”traditionella” lärarrollen en helt ny betydelse och sammanhang. Problembaserat lärande hjälper pedagoger och skolverksamhet i ett föränderligt samhälle. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19991
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19991_1.pdf (634.4Kb)
Datum
2009
Författare
Magnusson, Anna-Malin
Borg, Malin
Nyckelord
PBL
Problembaserat lärande
handledare. Syn på lä
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV