Handledarens roll i Problembaserat lärande
Abstract
SYFTE:
Syftet med denna studie är att belysa handledarens roll i Problembaserat lärande med
utgångspunkt i den svenska skolverksamheten. Denna studie ska klargöra handledarrollens
skillnader mot den ”traditionella” lärarrollen med förtydligande av dess funktioner.
HUVUDFRÅGA:
Vad har handledaren för roll i Problembaserat lärande och finns det likheter och skillnader
mellan den ”traditionella” lärarrollen och handledaren i Problembaserat lärande?
METOD:
Vi har valt i huvudsak att utföra en litteraturstudie och till viss del kvalitativ studie. Grunden
till vår studie var inläsning på litteratur. Med hjälp av enkätfrågor via mejl fick vi samlat data
med hjälp av erfarna inom Problembaserat lärande.
RESULTAT:
I resultatet har vi i denna studie kommit fram till att finns olikheter mellan handledarrollen
och den ”traditionella” lärarrollen. Begreppet handledare innebär inte att vara ledare för en
grupp utan stödjer gruppen i dess arbete till skillnad från den ”traditionella” läraren som leder
gruppen. Läroplanen visar på att den ”traditionella” undervisningen inte befinner sig långt
ifrån Problembaserat lärande som förhållningssätt. Läroplanen påvisar vikten av den enskilde
individen, dess ansvarstagande och utveckling vilket är grundkomponenter för
Problembaserat lärande.
BETYDELSE FÖR LÄRARYRKET:
Denna studie bygger på lärarperspektivet ur handledarrollen. Genom Problembaserat lärande
får den ”traditionella” lärarrollen en helt ny betydelse och sammanhang. Problembaserat
lärande hjälper pedagoger och skolverksamhet i ett föränderligt samhälle.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Magnusson, Anna-Malin
Borg, Malin
Keywords
PBL
Problembaserat lärande
handledare. Syn på lä
Language
sv