• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Handledarens roll i Problembaserat lärande

Abstract
SYFTE: Syftet med denna studie är att belysa handledarens roll i Problembaserat lärande med utgångspunkt i den svenska skolverksamheten. Denna studie ska klargöra handledarrollens skillnader mot den ”traditionella” lärarrollen med förtydligande av dess funktioner. HUVUDFRÅGA: Vad har handledaren för roll i Problembaserat lärande och finns det likheter och skillnader mellan den ”traditionella” lärarrollen och handledaren i Problembaserat lärande? METOD: Vi har valt i huvudsak att utföra en litteraturstudie och till viss del kvalitativ studie. Grunden till vår studie var inläsning på litteratur. Med hjälp av enkätfrågor via mejl fick vi samlat data med hjälp av erfarna inom Problembaserat lärande. RESULTAT: I resultatet har vi i denna studie kommit fram till att finns olikheter mellan handledarrollen och den ”traditionella” lärarrollen. Begreppet handledare innebär inte att vara ledare för en grupp utan stödjer gruppen i dess arbete till skillnad från den ”traditionella” läraren som leder gruppen. Läroplanen visar på att den ”traditionella” undervisningen inte befinner sig långt ifrån Problembaserat lärande som förhållningssätt. Läroplanen påvisar vikten av den enskilde individen, dess ansvarstagande och utveckling vilket är grundkomponenter för Problembaserat lärande. BETYDELSE FÖR LÄRARYRKET: Denna studie bygger på lärarperspektivet ur handledarrollen. Genom Problembaserat lärande får den ”traditionella” lärarrollen en helt ny betydelse och sammanhang. Problembaserat lärande hjälper pedagoger och skolverksamhet i ett föränderligt samhälle. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19991
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19991_1.pdf (634.4Kb)
Date
2009
Author
Magnusson, Anna-Malin
Borg, Malin
Keywords
PBL
Problembaserat lärande
handledare. Syn på lä
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV