Show simple item record

dc.contributor.authorEkstedt, Fredriksv
dc.contributor.authorKristiansson, Mariasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:55Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:55Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19995
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med föreliggande arbete har varit att jämföra två olika pedagogiska metoder i två olika gymnasieklasser i samma avsnitt i samma kurs. Den ena klassen har fått traditionell katederundervisning medan den andra har fått undervisningen i form av upplevelsebaserat lärande. Dels har syftet varit att jämföra resultaten i de båda ovan nämnda klasserna. Vidare har vi också velat studera vad eleverna upplever av de två olika pedagogiska metoderna. För att ha ett mätbart instrument kartlade vi elevernas förkunskaper som visade sig vara ganska lika i de båda klasserna. När klasserna genomgått de båda olika pedagogiska metoderna fick de göra prov på avsnittet. Den klass som fick traditionell katederundervisning fick böcker med sig hem att läsa på till provtillfället. Klassen som fick undervisningen i form av upplevelsebaserat lärande fick inte böcker med sig hem att läsa på till provtillfället. Det visade sig att resultaten skiljde sig lite åt. I stort hade klassen med den traditionella undervisningen bättre resultat än klassen med upplevelsebaserat lärande. Det visade sig också att eleverna i klassen med upplevelsebaserat lärande var jämnare i resultaten än den traditionella klassen. Eleverna i klassen med det upplevelsebaserade lärandet hade, efteråt, ett helt annat socialt spel dem emellan och till läraren. Ett tredje syfte har varit elevernas upplevelse av vad de lärt sig. Det har visat sig att flera av eleverna i den upplevelsebaserade klassen inte trott att de lärt sig något. När sedan frågor ställts till dem om avsnittet de just gått igenom visar det sig att de har gedigen kunskap om det de just lärt sig. Eleverna i den traditionella klassen hade ingen egentlig åsikt om skillnader med andra avsnitt i samma kurs då de tyckte att lektionerna var som vanligt. Eleverna i den upplevelsebaserade klassen har fått träning i att argumentera och att diskutera. Något den traditionella klassen inte fått. Detta märktes tydligt på inspelningarna av intervjuerna som genomfördes efter de två olika undervisningssätten. Det skulle vara intressant att se om det skiljer sig något i hur mycket eleverna kommer ihåg efter några månader.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUpplevelsebaserat lärandesv
dc.subjectexperiential learningsv
dc.titleUpplevelsebaserat lärande eller traditionell katederundervisning - En jämförande studie av undervisning i två gymnasieklassersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record