• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gymnasielärare kontra Socionomer: en studie om hur olika konflikter erfars att de bemöts samt hanteras

Sammanfattning
Syftet med vår studie är att undersöka hur gymnasielärare erfar att de hanterar diverse konflikter kontra socionomer. Vi vill jämföra hur gymnasielärare och socionomer erfar att de hanterar de konflikter som de möter i sitt yrke. Vi har valt att besvara 3 frågor där huvudfrågan torde vara hur gymnasielärare respektive socionomer erfar att de hanterar de konflikter som de möter i sitt yrke. Vidare vill vi även se vilka konflikter gymnasielärarna respektive socionomerna erfar att de bemöter. Vi har valt kvalitativa intervjuer i genomförandet av vår undersökning. Anledningen är att vi är i behov av uttömmande svar och kvalitativa intervjuer ger oss chansen att ställa följdfrågor till informanterna. Dessutom ger det dem en chans att förklara mer i detalj hur de tänker. Materialet som vi använt oss av har i huvudsak bestått av metoder i konflikthantering samt olika konfliktteorier. Vi har även nyttjat tidigare forskning som gjorts inom området konflikter och konflikthantering. Efter genomförd analys har vi kommit fram till att gymnasielärare erfar att de flesta konflikter uppstår med elever medan socionomerna erfar att de flesta konflikter uppstår med kollegor. Båda yrkesgrupperna framhåller den öppna dialogen som den bästa metoden om man vill lösa olika konflikter. En skillnad vi märkt är att socionomerna får extern handledning som går ut på att en utomstående konsult kommer in och hjälper till att få ett så bra arbetsklimat som möjligt. Detta gäller alla relationer. Vad gäller gymnasielärarna fann vi inte någon extern handledning men däremot lärarlag där lärarna kan diskutera elever. Vår studie har stor betydelse för läraryrket då det är ett yrke fullt med mänskliga möten och relationer där konflikter ibland är oundvikliga och då måste man ha en strategi eller metod för att lösa dessa.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19998
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19998_1.pdf (441.4Kb)
Datum
2009
Författare
Johansson, Dennis
Pettersson, Jan
Nyckelord
Konflikt
konflikthantering
gymnasielärare
socio
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV