• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gymnasielärare kontra Socionomer: en studie om hur olika konflikter erfars att de bemöts samt hanteras

Abstract
Syftet med vår studie är att undersöka hur gymnasielärare erfar att de hanterar diverse konflikter kontra socionomer. Vi vill jämföra hur gymnasielärare och socionomer erfar att de hanterar de konflikter som de möter i sitt yrke. Vi har valt att besvara 3 frågor där huvudfrågan torde vara hur gymnasielärare respektive socionomer erfar att de hanterar de konflikter som de möter i sitt yrke. Vidare vill vi även se vilka konflikter gymnasielärarna respektive socionomerna erfar att de bemöter. Vi har valt kvalitativa intervjuer i genomförandet av vår undersökning. Anledningen är att vi är i behov av uttömmande svar och kvalitativa intervjuer ger oss chansen att ställa följdfrågor till informanterna. Dessutom ger det dem en chans att förklara mer i detalj hur de tänker. Materialet som vi använt oss av har i huvudsak bestått av metoder i konflikthantering samt olika konfliktteorier. Vi har även nyttjat tidigare forskning som gjorts inom området konflikter och konflikthantering. Efter genomförd analys har vi kommit fram till att gymnasielärare erfar att de flesta konflikter uppstår med elever medan socionomerna erfar att de flesta konflikter uppstår med kollegor. Båda yrkesgrupperna framhåller den öppna dialogen som den bästa metoden om man vill lösa olika konflikter. En skillnad vi märkt är att socionomerna får extern handledning som går ut på att en utomstående konsult kommer in och hjälper till att få ett så bra arbetsklimat som möjligt. Detta gäller alla relationer. Vad gäller gymnasielärarna fann vi inte någon extern handledning men däremot lärarlag där lärarna kan diskutera elever. Vår studie har stor betydelse för läraryrket då det är ett yrke fullt med mänskliga möten och relationer där konflikter ibland är oundvikliga och då måste man ha en strategi eller metod för att lösa dessa.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19998
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19998_1.pdf (441.4Kb)
Date
2009
Author
Johansson, Dennis
Pettersson, Jan
Keywords
Konflikt
konflikthantering
gymnasielärare
socio
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV