Projektarbetet - en utmaning i "ansvarig frihet"
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syfte
Denna studie syftar till att studera hur den självständiga arbetsformen under projektarbetet fungerar och belyser
mötet mellan lärare och elev i gymnasieskolans projektarbete sett ur både lärar- och elevperspektiv.
Huvudfrågor
Hur hanterar gymnasieelever den friare arbetsform som projektarbetet innebär?
Hur handleder man som lärare elever i projektarbetets självständiga arbete?
Metod och material
För att belysa det individuella arbetet så har både elev och lärarperspektiv sökts. För lärarperspektivet har
kvalitativ intervju genomfört som metod. För att ge eleverna möjlighet till att svara mer fritt så har en skriftlig
anonym enkätundersökning genomförts som statistiskt bearbetats.
Resultat
Studien visar att mötet mellan elev och lärare är oerhört individuellt och skapar andra interaktioner som normalt
inte uppstår i en klassrumssituation. Projektarbetets utformning möjliggör elevers valfrihet, men begränsar också
för elever som har svårt att planera och utföra arbetsuppgifter utanför skolans formella ramar. Val av metod och
en bra frågeställning är viktigt för att projektarbetet ska bli bra. Betygsbedömning ser olika ut hos lärarna i
studien, vilket ger eleverna olika villkor för en rättvis betygsbedömning. Att handledaren också är deras
betygssättare problematiserar kommunikationen mellan elev och lärare. Användningen av loggbok varierar stort.
Friheten i arbetet utgör en diskrepans i relationen mellan lärare och elever under projektarbetet.
Betydelse för läraryrket
Som lärare är det viktigt att man i sitt ledarskap är flexibel och kan hantera ledarskap på olika sätt. Handledning
av projektarbete ställer andra kompetenskrav på den enskilde läraren. Handledare bör vara lyhörda och kunna
föra diskussioner om projektarbetets fortskridande under processen. Varje projektarbete är en individuell
didaktisk situation för läraren.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Ståhl Alsop, Carina
Nyckelord
Projektarbete
frihet
ansvar
lärar- och elevpers
Språk
sv