• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Projektarbetet - en utmaning i "ansvarig frihet"

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte Denna studie syftar till att studera hur den självständiga arbetsformen under projektarbetet fungerar och belyser mötet mellan lärare och elev i gymnasieskolans projektarbete sett ur både lärar- och elevperspektiv. Huvudfrågor Hur hanterar gymnasieelever den friare arbetsform som projektarbetet innebär? Hur handleder man som lärare elever i projektarbetets självständiga arbete? Metod och material För att belysa det individuella arbetet så har både elev och lärarperspektiv sökts. För lärarperspektivet har kvalitativ intervju genomfört som metod. För att ge eleverna möjlighet till att svara mer fritt så har en skriftlig anonym enkätundersökning genomförts som statistiskt bearbetats. Resultat Studien visar att mötet mellan elev och lärare är oerhört individuellt och skapar andra interaktioner som normalt inte uppstår i en klassrumssituation. Projektarbetets utformning möjliggör elevers valfrihet, men begränsar också för elever som har svårt att planera och utföra arbetsuppgifter utanför skolans formella ramar. Val av metod och en bra frågeställning är viktigt för att projektarbetet ska bli bra. Betygsbedömning ser olika ut hos lärarna i studien, vilket ger eleverna olika villkor för en rättvis betygsbedömning. Att handledaren också är deras betygssättare problematiserar kommunikationen mellan elev och lärare. Användningen av loggbok varierar stort. Friheten i arbetet utgör en diskrepans i relationen mellan lärare och elever under projektarbetet. Betydelse för läraryrket Som lärare är det viktigt att man i sitt ledarskap är flexibel och kan hantera ledarskap på olika sätt. Handledning av projektarbete ställer andra kompetenskrav på den enskilde läraren. Handledare bör vara lyhörda och kunna föra diskussioner om projektarbetets fortskridande under processen. Varje projektarbete är en individuell didaktisk situation för läraren.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20005
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20005_1.pdf (292.8Kb)
Datum
2009
Författare
Ståhl Alsop, Carina
Nyckelord
Projektarbete
frihet
ansvar
lärar- och elevpers
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV