Show simple item record

dc.contributor.authorLindström, Mattiassv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:32:06Z
dc.date.available2009-04-08T10:32:06Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20006
dc.description.abstractSyfte: Syftet med arbetet var att undersöka betydelsen av kognitiv acceleration inom fysik- och matematikundervisning. Huvudfrågor: Kan man odla intelligens i skolan? Hur går det till? Metod: Den huvudsakligt använda metoden är litteratursökning. Genom att studera forskningsrön om kognitiv acceleration och kognitiva konflikter besvarades undersökningens frågor. Dessutom gjordes en enkätundersökning där fysik- och matematiklärare på gymnasiet och högstadiet redogjorde för sin inställning till stimulerande av intelligens i skolan. Material: Forskning inom ramen för CAME-projektet användes för att besvara frågeställningar om kognitiv acceleration. I undersökningen av kognitiva konflikter och sokratisk metod användes forskning som härrör från universitetet i Plymouth, bland annat från Stuart Rowlands och John Berry. Resultat: Det finns forskningsrön som pekar mot att begreppet ”intelligens” svarar mot något som existerar. Det är en central, kognitiv färdighet som kan påverkas och stimuleras genom undervisning. En undervisningsmetod för att påverka intelligensen och låta den växa är sokratisk frågemetod, som använder kognitiva konflikter för att stimulera elevers intelligens. Detta perspektiv på kognitiv utveckling kan förankras i kunskapsteorier härrörande från Piaget och Vygotskij. Betydelse för läraryrket: I den senaste läroplanen för gymnasiet finner man nästan inget om ”odlande av intelligens”. Om framtida forskning bekräftar den centrala intelligensens existens och formbarhet kan det få intressanta följder. Då borde flertalet lärare inte bara undervisa i sitt ämnesområde, utan också se ämnesområdet som ett sätt att träna elevers intelligens. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIntelligenssv
dc.subjectkognitiva konfliktersv
dc.subjectkognitiv accelesv
dc.titleKan man odla intelligens i skolan? Ett arbete om betydelsen av kognitiv acceleration inom fysik- och matematikundervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record