Kan man odla intelligens i skolan? Ett arbete om betydelsen av kognitiv acceleration inom fysik- och matematikundervisning
Abstract
Syfte: Syftet med arbetet var att undersöka betydelsen av kognitiv acceleration inom fysik- och
matematikundervisning.
Huvudfrågor: Kan man odla intelligens i skolan? Hur går det till?
Metod: Den huvudsakligt använda metoden är litteratursökning. Genom att studera forskningsrön om kognitiv
acceleration och kognitiva konflikter besvarades undersökningens frågor. Dessutom gjordes en
enkätundersökning där fysik- och matematiklärare på gymnasiet och högstadiet redogjorde för sin inställning till
stimulerande av intelligens i skolan.
Material: Forskning inom ramen för CAME-projektet användes för att besvara frågeställningar om kognitiv
acceleration. I undersökningen av kognitiva konflikter och sokratisk metod användes forskning som härrör från
universitetet i Plymouth, bland annat från Stuart Rowlands och John Berry.
Resultat: Det finns forskningsrön som pekar mot att begreppet ”intelligens” svarar mot något som existerar. Det
är en central, kognitiv färdighet som kan påverkas och stimuleras genom undervisning. En undervisningsmetod
för att påverka intelligensen och låta den växa är sokratisk frågemetod, som använder kognitiva konflikter för att
stimulera elevers intelligens. Detta perspektiv på kognitiv utveckling kan förankras i kunskapsteorier härrörande
från Piaget och Vygotskij.
Betydelse för läraryrket: I den senaste läroplanen för gymnasiet finner man nästan inget om ”odlande av
intelligens”. Om framtida forskning bekräftar den centrala intelligensens existens och formbarhet kan det få
intressanta följder. Då borde flertalet lärare inte bara undervisa i sitt ämnesområde, utan också se ämnesområdet
som ett sätt att träna elevers intelligens.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Lindström, Mattias
Keywords
Intelligens
kognitiva konflikter
kognitiv accele
Language
sv