• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elever i behov av särskilt stöd inom slöjden - hur slöjdlärare arbetar för att dessa elever ska nå målen

Sammanfattning
------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Syftet med arbetet är att undersöka hur ett mindre antal slöjdlärare i grundskolan arbetar med elever i behov av särskilt stöd. Huvudfrågan består av att ta reda på hur dessa slöjdlärare definierar elever i behov av särskilt stöd och sedan hur de arbetar för att eleverna ska nå målen i slöjd. Metod och material. Syftet besvaras genom ett antal kvalitativa djupintervjuer med verksamma slöjdlärare. Resultatet baseras på deras svar gällande elever i behov av särskilt stöd och slöjd. Resultatet, visade att slöjdlärarna hade skilda tolkningar om hur de definierar elever i behov av särskilt stöd. Majoriteten av slöjdlärarna i studien uppgav att de kunde möta elevernas svårigheter i klassen men att de gärna hade velat arbeta med mindre slöjdgrupper. Lärarna uppgav att slöjden inte var högt prioriterad när det gällde arbetet med elever i behov av särskilt stöd fast de flesta av lärarna ville arbeta integrerat med kärnämnena för att underlätta elevernas fortsatta lärande. Betydelse för läraryrket: Studien är betydande då den uppmärksammar slöjden, ett ämne som baserar undervisningen efter elevernas individuella behov och förutsättningar. Slöjdlärarna i studien delar med sig av olika arbetssätt som fungerar för dem i sin undervisning samtidigt som de berättar vad som fungerar mindre bra. Arbetet ger olika synsätt på hur arbetet kring elever i behov av särskilt stöd bedrivs i slöjden. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20007
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20007_1.pdf (185.6Kb)
Datum
2009
Författare
Amner, Rebecca
Andersson, Emma
Nyckelord
Elever i behov av särskilt stöd
slöjd
slöjdlärar
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV