Elever i behov av särskilt stöd inom slöjden - hur slöjdlärare arbetar för att dessa elever ska nå målen
Sammanfattning
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Syftet med arbetet är att undersöka hur ett mindre antal slöjdlärare i grundskolan arbetar med elever i
behov av särskilt stöd.
Huvudfrågan består av att ta reda på hur dessa slöjdlärare definierar elever i behov av särskilt stöd och
sedan hur de arbetar för att eleverna ska nå målen i slöjd.
Metod och material. Syftet besvaras genom ett antal kvalitativa djupintervjuer med verksamma
slöjdlärare. Resultatet baseras på deras svar gällande elever i behov av särskilt stöd och slöjd.
Resultatet, visade att slöjdlärarna hade skilda tolkningar om hur de definierar elever i behov av särskilt
stöd. Majoriteten av slöjdlärarna i studien uppgav att de kunde möta elevernas svårigheter i klassen men att
de gärna hade velat arbeta med mindre slöjdgrupper. Lärarna uppgav att slöjden inte var högt prioriterad
när det gällde arbetet med elever i behov av särskilt stöd fast de flesta av lärarna ville arbeta integrerat med
kärnämnena för att underlätta elevernas fortsatta lärande.
Betydelse för läraryrket: Studien är betydande då den uppmärksammar slöjden, ett ämne som baserar
undervisningen efter elevernas individuella behov och förutsättningar. Slöjdlärarna i studien delar med sig
av olika arbetssätt som fungerar för dem i sin undervisning samtidigt som de berättar vad som fungerar
mindre bra. Arbetet ger olika synsätt på hur arbetet kring elever i behov av särskilt stöd bedrivs i slöjden.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Amner, Rebecca
Andersson, Emma
Nyckelord
Elever i behov av särskilt stöd
slöjd
slöjdlärar
Språk
sv