• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kreativ öppenhet och positiv disciplin

Abstract
Syftet med mitt arbete var att undersöka spänningsfältet mellan en kreativ frihet och en positiv disciplin. Närmare bestämt, hur kan man kombinera den öppna kreativa friheten med en positiv struktur som ger sammanhang, tydlighet och meningsskapande? Jag har haft ett undersökande tillvägagångssätt och mitt arbete är ett gestaltande arbete och därför har jag varvat tankar, gestaltande och skrift, dessutom har jag använt mig av en blogg där jag samlat mitt material. Jag har i min undersökning bl.a. berört teman som acceptans, motstånd, att känna sig behövd, ramar och disciplin, rutiner och ritualer, autenticitet, sammanhang, tydlighet och meningsskapande. I min gestaltning har jag spelat in ljud, fotograferat, jobbat ideellt på Folkmusikkaféet, skissat på dockor, sett flera naturfilmer av BBC:s serie Planet Earth, dessutom tittat på en dokumentär om meditation. Jag har använt mig av tidigare VFU erfarenheter, gått på utställningar, och jag har arbetat ideellt på en meditationsretreat under tio dagar. Utifrån en upplevelse på retreaten gjorde jag skuggteater, som jag filmade med min mobilkamera, det blev sedan några kortfilmer och tillsist har tecknat fritt. Ett viktigt bidraget i mitt arbete har varit att formulera distinktionen mellan vad jag här kallar en positiv disciplin och den så kallade nyauktoritära trenden inom skola och barnomsorg. Det har lett till att jag fått formulera mig mer omkring vad jag tycker är en positiv disciplin och med hjälp av andras åsikter och formuleringar blivit tydligare i mina egna. Jag tycker jag har en ganska klar bild av vad kreativ frihet kan innebära i praktiken. Det svåra är inte heller att skapa en kreativ frihet utan det svåra är att göra det inom ramen för en positiv disciplin. Min undersökning är ett försök att närma mig den möjligheten. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20011
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_20011_1.pdf (217.2Kb)
Date
2009
Author
Ericsson, Johanna
Keywords
Sammanhang
tydlighet
meningsskapande
disciplin,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV