dc.description.abstract | Syftet med mitt arbete var att undersöka spänningsfältet mellan en kreativ frihet och en
positiv disciplin. Närmare bestämt, hur kan man kombinera den öppna kreativa friheten med
en positiv struktur som ger sammanhang, tydlighet och meningsskapande? Jag har haft ett
undersökande tillvägagångssätt och mitt arbete är ett gestaltande arbete och därför har jag
varvat tankar, gestaltande och skrift, dessutom har jag använt mig av en blogg där jag samlat
mitt material. Jag har i min undersökning bl.a. berört teman som acceptans, motstånd, att
känna sig behövd, ramar och disciplin, rutiner och ritualer, autenticitet, sammanhang,
tydlighet och meningsskapande. I min gestaltning har jag spelat in ljud, fotograferat, jobbat
ideellt på Folkmusikkaféet, skissat på dockor, sett flera naturfilmer av BBC:s serie Planet
Earth, dessutom tittat på en dokumentär om meditation. Jag har använt mig av tidigare VFU
erfarenheter, gått på utställningar, och jag har arbetat ideellt på en meditationsretreat under tio
dagar. Utifrån en upplevelse på retreaten gjorde jag skuggteater, som jag filmade med min
mobilkamera, det blev sedan några kortfilmer och tillsist har tecknat fritt. Ett viktigt bidraget i
mitt arbete har varit att formulera distinktionen mellan vad jag här kallar en positiv disciplin
och den så kallade nyauktoritära trenden inom skola och barnomsorg. Det har lett till att jag
fått formulera mig mer omkring vad jag tycker är en positiv disciplin och med hjälp av andras
åsikter och formuleringar blivit tydligare i mina egna. Jag tycker jag har en ganska klar bild
av vad kreativ frihet kan innebära i praktiken. Det svåra är inte heller att skapa en kreativ
frihet utan det svåra är att göra det inom ramen för en positiv disciplin. Min undersökning är
ett försök att närma mig den möjligheten.
1 | sv |