• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad och hur ska man bedöma i bild?

Sammanfattning
Syftet med vår undersökning var att ta reda på mer om vad som faktiskt bedöms i ämnet bild. Som blivande lärare i ämnet bild var vi intresserade av frågor kring ämnet bedömning och betygssättning. Vi har mött en osäkerhet hos andra lärarstudenter och även hos lärare, särskilt i ämnet bild om hur man bedömer och vad som bedöms. Vi har sett olika sätt att arbeta med svårigheterna med en likvärdig betygssättning. Vilka olika faktorer bedömer man i ämnet bild? Kan man göra en bedömning av endast slutprodukten? Vi valde att titta på slutprodukten för att se om den bedömdes lika eller olika. Vi avgränsade oss till att titta på slutprodukten för att se hur mycket bedömningen skiljde sig åt när man enbart såg på den och bortsåg från allt annat. Undersökningen valde vi att genomföra i tre stadsdelar i Göteborg på tio högstadieskolor med tio lärare. Vi valde att använda oss av en mapp med 13 olika elevarbeten från olika elever i årskurs 7 och i årskurs 9. För att ta reda på vad som faktiskt bedöms i ämnet bild valde vi att komplettera bedömningen av elevarbetena i mappen med fem korta frågor om vilka faktorer bildlärarna räknar med i sitt eget arbete med bedömning. Vi vunnit kunskap om vad som krävs för att man skall kunna göra en bedömning utifrån slutprodukten. Undersökningen har också gett oss svar på vilka faktorer man bedömer i ämnet bild. Den här kunskapen kan bidra till en mer rättvis och likvärdig bedömning i ämnet bild. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20013
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20013_1.pdf (244.3Kb)
Datum
2009
Författare
Sandström, Amalia
Fröman, Anna
Nyckelord
Bildbedömning
konst
bild
utbildningsvetenskap.
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV