Vad och hur ska man bedöma i bild?
Abstract
Syftet med vår undersökning var att ta reda på mer om vad som faktiskt bedöms i ämnet bild. Som blivande
lärare i ämnet bild var vi intresserade av frågor kring ämnet bedömning och betygssättning.
Vi har mött en osäkerhet hos andra lärarstudenter och även hos lärare, särskilt i ämnet bild om hur man
bedömer och vad som bedöms. Vi har sett olika sätt att arbeta med svårigheterna med en likvärdig
betygssättning. Vilka olika faktorer bedömer man i ämnet bild? Kan man göra en bedömning av endast
slutprodukten? Vi valde att titta på slutprodukten för att se om den bedömdes lika eller olika. Vi avgränsade
oss till att titta på slutprodukten för att se hur mycket bedömningen skiljde sig åt när man enbart såg på den
och bortsåg från allt annat. Undersökningen valde vi att genomföra i tre stadsdelar i Göteborg på tio
högstadieskolor med tio lärare. Vi valde att använda oss av en mapp med 13 olika elevarbeten från olika
elever i årskurs 7 och i årskurs 9. För att ta reda på vad som faktiskt bedöms i ämnet bild valde vi att
komplettera bedömningen av elevarbetena i mappen med fem korta frågor om vilka faktorer bildlärarna
räknar med i sitt eget arbete med bedömning. Vi vunnit kunskap om vad som krävs för att man skall kunna
göra en bedömning utifrån slutprodukten. Undersökningen har också gett oss svar på vilka faktorer man
bedömer i ämnet bild. Den här kunskapen kan bidra till en mer rättvis och likvärdig bedömning i ämnet bild.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Sandström, Amalia
Fröman, Anna
Keywords
Bildbedömning
konst
bild
utbildningsvetenskap.
Language
sv