• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad och hur ska man bedöma i bild?

Abstract
Syftet med vår undersökning var att ta reda på mer om vad som faktiskt bedöms i ämnet bild. Som blivande lärare i ämnet bild var vi intresserade av frågor kring ämnet bedömning och betygssättning. Vi har mött en osäkerhet hos andra lärarstudenter och även hos lärare, särskilt i ämnet bild om hur man bedömer och vad som bedöms. Vi har sett olika sätt att arbeta med svårigheterna med en likvärdig betygssättning. Vilka olika faktorer bedömer man i ämnet bild? Kan man göra en bedömning av endast slutprodukten? Vi valde att titta på slutprodukten för att se om den bedömdes lika eller olika. Vi avgränsade oss till att titta på slutprodukten för att se hur mycket bedömningen skiljde sig åt när man enbart såg på den och bortsåg från allt annat. Undersökningen valde vi att genomföra i tre stadsdelar i Göteborg på tio högstadieskolor med tio lärare. Vi valde att använda oss av en mapp med 13 olika elevarbeten från olika elever i årskurs 7 och i årskurs 9. För att ta reda på vad som faktiskt bedöms i ämnet bild valde vi att komplettera bedömningen av elevarbetena i mappen med fem korta frågor om vilka faktorer bildlärarna räknar med i sitt eget arbete med bedömning. Vi vunnit kunskap om vad som krävs för att man skall kunna göra en bedömning utifrån slutprodukten. Undersökningen har också gett oss svar på vilka faktorer man bedömer i ämnet bild. Den här kunskapen kan bidra till en mer rättvis och likvärdig bedömning i ämnet bild. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20013
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_20013_1.pdf (244.3Kb)
Date
2009
Author
Sandström, Amalia
Fröman, Anna
Keywords
Bildbedömning
konst
bild
utbildningsvetenskap.
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV