• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lära för livet - ansvar och samspel i klassrummet

Abstract
Anledningen till valet av denna inriktning var att jag upplevt under mina studier och den verksamhetsförlagda utbildningen att gruppens sociala sammanhang har stor betydelse för hur lärandet ser ut och utvecklar. Avsikten har varit att öka medvetenheten av vilka beståndsdelar i lektionsupplägg som utvecklar ett samspelande och kreativt klimat för både elever som individer och grupp. Metoden jag använt har varit att utforska detta område genom att varva gestaltande arbete, litteraturstudier och reflektioner i lärsituationer. Med hjälp av den informationen har jag gjort en deskriptiv innehållsanalys av mina egna erfarenheter i processen som har bestått av dokumentation i form av blogg, foto, bilder och dagboksform på papper. Inspiration har jag framförallt hämtat ifrån min omgivning, boken: Alla kungens hästar av Emelie Cajsdotter och en doktorsavhandling om klassrummets relationsetik av Anders Holmgren. I gestaltningsarbetet var målsättningen också att hitta fler sätt att uttrycka mig på som passar min personlighet och som kan vara användbara för både min egen utveckling och i skolan, framförallt var min intention att försöka hitta ett avslappnat sätt att förhålla mig till gestaltningen. Frågeställningar som jag har försökt få svar på har varit: • Vilka förutsättningar behöver utvecklas för att gruppen/ klassens sociala funktion skall bidra till positivt och kreativt lärande? • Hur viktig är gruppen och den sociala ordningen för individens meningsskapande, för eleverna, för mig? • Går det att urskilja vilka komponenter som behöver ingå i sammanhanget? 1   
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20014
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_20014_1.pdf (462.6Kb)
Date
2009
Author
Westerberg, Susanne
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV