Bildsamtal i skolan
Abstract
Mot bakgrund av vår gemensamma inriktning i ämnet bild intresserade vi oss i vårt arbete för betydelsen av att
samtala om bilder som ett viktigt led i bildundervisningen. Vi utgick från grundskolans kursplan i bild, där det
uttalas att reflektion och samtal om bilder skall ingå i bildundervisningen. Trots kursplanens mål upplevde vi
med erfarenheter från praktik i grundskolan att detta inslag, att aktivt reflektera över bilder, ofta saknas i
undervisningen. Det sociokulturella perspektivet låg till grund för våra teoretiska resonemang med centrala
begrepp som flerstämmighet, respons och lärande i samspel med andra. Vi analyserade vårt deltagande i ett
sokratiskt samtal samt resonerade kring hur man kan arbeta med filosofiska aspekter i undervisningen. Vi
undersökte bildsamtalets betydelse för det gemensamma lärandet med frågorna ”varför är det viktigt att samtala
om bilder i bildundervisningen?” och ”hur kan uppfyllelse av kursplanens mål i ämnet bild främjas genom att
samtala om bilder?”.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Andersson, Karin
Johnston, Jessica
Keywords
Bildsamtal
respons
flerstämmighet
sokratiskt sa
Language
sv